پزشکی و دارویی

آب مقطر چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

آب مقطر به آب خالصی گفته می شود که هیچ ماده اضافه دیگری در آن وجود ندارد. آب مقطر ماده خالصی است که فقط از هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است. هر نوع آب اعم از آب لوله کشی، چشمه طبیعی، آب باران و غیره حاوی مقدار کمی مواد معدنی، میکروب، آفت کش ، آلاینده ها و سایر ناخالصی ها است. با این حال، با تقطیر آب، تمام این آلودگی ها را می توان به راحتی از بین برد. آب مقطر بیش از 99.9 درصد ناخالصی های محلول را حذف می کند.

آب مقطر از جوشاندن آب معمولی و جمع آوری بخار حاصل می شود که سپس به حالت مایع خنک می شود. با انجام این کار، نمک ها، مواد معدنی و سایر مواد محلول از آب حذف می شوند و آن را به خالص ترین آب در میان سایرین تبدیل می کنند.

آب مقطر در فرآیندهای صنعتی و طیف وسیعی از آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های شیمی و زیست‌ شناسی کاربرد رایجی دارد. همچنین برای شستشوی ظروف شیشه ای آزمایشگاهی استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که هر نوع ناخالصی از آنها پاک می شود.

PH آب مقطر

pH آب مقطر 7 است. در مقیاس pH هر عددی که بالاتر از 7 باشد قلیایی و کمتر از 7 اسیدی در نظر گرفته می شود، در حالی که مواد با pH 7 خنثی در نظر گرفته می شوند. از این رو، آب مقطر نه اسیدی است و نه قلیایی بلکه یک ماده خنثی است. خنثی بودن آب مقطر کیفیت آن و طیف وسیعی از کاربردهای آن را توضیح می دهد.

در فرآیندهای صنعتی و دارویی، استفاده از آب زیر PH 7 می‌تواند برای ظرف واکنش یا فیکسچرهای فلزی خورنده باشد زیرا اسیدی است. این آب ممکن است حاوی آهن، مس، سرب یا روی باشد که با واکنش تعامل می کند و همچنین به مخلوط کلی واکنش طعم تلخ و فلزی می دهد. به طور مشابه، آب قلیایی نیز ممکن است تهدید جدی باشد. آب قلیایی ممکن است منجر به تشکیل رسوب در ظرف واکنش شود و طعمی شبیه سودا ایجاد کند. برای جلوگیری از عواقب آب اسیدی و قلیایی، آب مقطر بیشترین ارجحیت را در انواع فرآیندهای صنعتی دارد.

کاربردهای رایج آب مقطر

  • به دلیل خلوص بالا در طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی و دارویی بکار می رود.
  • در سیستم خنک کننده وسایل نقلیه استفاده می شود.
  • برای استریل کردن ابزار پزشکی کاربرد دارد.
  • برای تمیز کردن زخم ها و جلوگیری از عفونت و آلودگی متقاطع در بیمارستان ها استفاده می شود.
  • دندانپزشک ها برای استریل کردن دهان در صورت کشیدن دندان از آن استفاده می کنند.
  • از آنجایی که PH آب مقطر 7 است، در آزمایشات برای نتایج دقیق استفاده می شود.
  • در تهیه لوازم آرایشی استفاده می شود زیرا آب ناخالص می تواند باعث ایجاد لک یا سایر مشکلات پوستی شود.
  • در صنایع غذایی در فرآیند کنسرو کردن میوه ها و سبزیجات استفاده می شود.
  • آب مقطر در رطوبت سازها به آب ناخالص ترجیح داده می‌شود، زیرا غلظت مواد معدنی در آنها ناچیز است.

خطرات استفاده از آب مقطر

بدون شک، آب مقطر در طیف وسیعی از کاربردها استفاده می شود، اما استفاده از آن برای نوشیدن می تواند خطرات جدی برای سلامتی ایجاد کند. آب مقطر تقریباً 100٪ آب خالص بدون نمک، مواد معدنی یا آلاینده اضافه است. این بدان معناست که هیچ ماده معدنی محلول مانند سدیم، کلسیم یا منیزیم وجود ندارد. بنابراین، نوشیدن آن به صورت روزانه ممکن است فرد را از مواد معدنی مهم مورد نیاز بدن محروم کند و در نهایت منجر به کمبود مواد معدنی شود. آب مقطر عاری از الکترولیت هایی مانند پتاسیم و مواد معدنی اضافه است، بنابراین با نوشیدن آب مقطر، ریزمغذی های مورد نیاز بدن را از دست می دهید.

بدن هنگام دفع ادرار و تعریق مقدار قابل توجهی مواد معدنی را از دست می دهد. برای اطمینان از عملکرد متابولیک طبیعی بدن، بازیابی مواد معدنی از دست رفته مهم است. مواد معدنی از دست رفته با مصرف آب جایگزین می شوند.

با توجه به اهمیت املاح و مواد معدنی محلول در آب آشامیدنی برای حفظ تعادل تامین الکترولیت در بدن، انتخاب آب آشامیدنی مناسب ضروری است. اگرچه آب مقطر ممکن است در خالص ترین حالت خود باشد، اما نمی تواند املاح، مواد معدنی و الکترولیت های مورد نیاز بدن را تامین کند. در درازمدت، نوشیدن آب مقطر ممکن است باعث مشکلات جدی سلامتی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا