شیرین کننده ها

آس سولفام پتاسیم چیست و از فواید آن چه می دانید؟

آس سولفام پتاسیم (Acesulfame Potassium) که به اختصار آس سولفام K یا Ace-K نیز نامیده می شود، یک شیرین کننده بدون کالری است که توسط بدن انسان متابولیزه نمی شود و بدون تغییر دفع می شود. این ترکیب در سال 1967 کشف شد و در بیش از 5000 غذا، نوشیدنی و محصول مصرفی در بیش از 100 کشور در سراسر جهان استفاده می شود.  Ace-Kممکن است برای جایگزینی قند و کاهش کالری در غذاها و نوشیدنی ها استفاده شود و در عین حال شیرینی محصولات مورد انتظار مصرف کنندگان حفظ شود.

آس سولفام پتاسیم تقریباً 200 برابر شیرین تر از قند است، بنابراین ممکن است در مقادیر بسیار کم برای رسیدن به شیرینی مورد نظر استفاده شود. همچنین هیچ حساسیت شناخته شده ای نسبت به آس سولفام پتاسیم وجود ندارد.

مزایای آس سولفام پتاسیم

کالری صفر

این قند هیچ کالری ندارد و یک ابزار عالی برای کمک به کاهش محتوای قند غذاها و نوشیدنی ها است و برای بیماران دیابتی مناسب است.

کنترل وزن

آس سولفام پتاسیم به عنوان یک جایگزین قند با کالری صفر، می تواند به کاهش یا جایگزینی کالری در غذاها و نوشیدنی ها کمک کند. بنابراین برای افرادی که به دنبال کاهش و کنترل وزن هستند مناسب است.

مدیریت دیابت

مطالعات نشان داده اند که Ace-K هیچ تاثیری بر گلوکز، کلسترول یا تری گلیسیرید سرم ندارد. افراد مبتلا به دیابت می توانند محصولات حاوی Ace-K را در رژیم غذایی متعادل خود بگنجانند.

طعمی شیرین و بدون مزه ارائه می دهد

این شیرین کننده طعمی تمیز و شیرین با شروع سریع و بدون مزه ماندگار دارد.  Ace-K  اثر شیرین کننده هم افزایی ایجاد می کند، بنابراین اغلب به همراه شیرین کننده های کالری دار یا سایر شیرین کننده های فاقد کالری استفاده می شود.  Ace-K همچنین به تعدیل شیرینی سوکرالوز و آسپارتام کمک می کند.

مفید در آشپزی و شیرینی پزی

آس سولفام پتاسیم حلالیت بالایی دارد و تحت تاثیر حرارت پایدار است، بنابراین می توان از آن در پخت و پز و پخت استفاده کرد.

چه غذاهایی حاوی آس سولفام پتاسیم هستند

آس سولفام پتاسیم ممکن است در انواع غذاها و نوشیدنی ها از جمله نوشیدنی های کم کالری، دسرها، مرباها و ژله ها، آب نبات و آدامس وجود دارد.  Ace-Kهمچنین ممکن است در شیرین کننده های رومیزی استفاده شود.

آیا آس سولفام پتاسیم باعث افزایش اشتها و افزایش وزن می شود؟

اگرچه این اتهام بارها و بارها تکرار می شود، اما دلیلی برای این موضوع وجود ندارد. مطالعات انجام شده در این زمینه هیچ ارتباطی بین مصرف آس سولفام k و افزایش اشتها نشان نداده است. این قند در بدن متابولیزه یا تجزیه نمی شود و بدون تغییر دفع می شود.

در نتیجه، مصرف محصولات شیرین شده با آس سولفام پتاسیم باعث افزایش انسولین و در نتیجه کاهش سطح قند خون نمی شود که می تواند باعث گرسنگی شود. متخصصان بهداشت توافق دارند که کاهش وزن با ترکیبی از کاهش کالری دریافتی و افزایش فعالیت بدن به دست می‌آید. مدیریت وزن نتیجه متعادل کردن مصرف غذا با مصرف انرژی است.

شیرین کننده های بدون کالری باعث کاهش وزن افراد نمی شوند. با این حال، آنها ابزارهایی هستند که به افرادی که سعی در کاهش یا حفظ وزن دارند کمک می کند.

ایمنی آس سولفام پتاسیم

بر اساس مطالعات علمی متعدد، آژانس های نظارتی ملی و بین المللی Ace-K را به عنوان ایمن برای مصرف انسان طبقه بندی کرده اند.

کمیته مشترک بین المللی FAO/WHO در مورد افزودنی های غذایی (JECFA) بارها داده های حاصل از مطالعات Ace-K را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و آن را برای استفاده در غذا بی ضرر دانسته است. به طور مشابه، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)  Ace-K را برای مصرف به عنوان یک افزودنی غذا تایید کرده است. سازمان ایمنی غذای اروپا نیز مانند مقامات بهداشت ملی در کانادا، استرالیا و ژاپن به ارزیابی مثبت رسیده است.

آسه سولفام پتاسیم اثرات گوارشی ایجاد نمی کند. در بدن متابولیزه نمی شود و اساساً بدون تغییر دفع می شود. بسیاری از محصولات حاوی ترکیبی از آسه سولفام پتاسیم و سایر شیرین کننده ها مانند پلی ال ها هستند. پلی ال ها فقط تا حدی هضم می شوند. برای اکثر مصرف کنندگان، پلی ال ها مشکلی ایجاد نمی کنند.

در برخی افراد، مصرف بیش از حد این شیرین‌کننده‌ها ممکن است علائم گوارشی مانند گاز معده یا نفخ ناشی از مصرف غذاهای با فیبر بالا را ایجاد کند. چنین علائمی به حساسیت فرد و سایر غذاهایی که همزمان خورده می شود بستگی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا