آشپزی و دستور پخت

آشنایی با طرز تهیه نرگسی اسفناج

نرگسی اسفناج یک غذای شمالی و اصیل ایرانی است که از نظر تغذیه ای حاوی مواد مغذی بسیاری است. مواد اولیه اصلی این غذای خوشمزه اسفناج و تخم مرغ است که هر دو دارای خواص متعددی برای سلامتی بدن هستند.این یک وعده غذای مناسب برای زمانی است که شما در رژیم‌های لاغری قرار دارید زیرا کالری پایینی دارد و به دلیل وجود تخم مرغ و فیبر موجود در اسفناج باعث می شود برای مدت زمان طولانی احساس سیری داشته باشید.

آماده سازی و پخت این غذا بسیار ساده است و زمان کمی را برای آماده سازی نیاز دارد، نرگسی شبیه املت اسفناج است با این تفاوت که به جز تخم مرغ به افزودنی های دیگر هم نیاز دارد. دستورالعمل های مختلفی برای تهیه نرگسی اسفناج وجود دارد که ما در اینجا  دستور یک مدل ساده از این غذای خوشمزه را برایتان آماده کرده ایم.

مواد لازم برای طرز تهیه نرگسی اسفناج

  • اسفناج تازه: 500 گرم
  • پیاز: 2 عدد متوسط
  • تخم مرغ: 4 عدد
  • سیر: 4 حبه ( البته می توانید مقدار سیر موجود دراین غذا را کم یا زیاد کنید)

طرز تهیه نرگسی اسفناج

مرحله اول

اسفناج‌ های تازه را به خوبی پاک کرده و سپس با دقت بشویید زیرا همانطور که می دانید در لابه لای برگ های این سبزی مفید گل و لای فراوانی وجود دارد.

مرحله دوم

بعد از شستن اسفناج‌ها ، بهتر است آن را مقداری خرد کنید و درون یک قابلمه برروی شعله متوسط قرار دهید نیازی نیست که آب به اسفناج ها اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید اسفناج ها برای حدود 15 دقیقه به آرامی بپزد.

مرحله سوم

تا زمانی که اسفناج ها آماده می شوند بهتر است بقیه مواد را آماده کنیم. پیاز‌ها را پوست گرفته و می شوییم و به صورت خلالی خرد می کنیم (اگر پیاز خلالی را دوست ندارید می توانید پیازها را رنده کنید یا در غذاساز بریزید). پیاز‌های خرد شده را در روغن تفت دهید تا سبک شوند. سپس سیرها را رنده کرده و به پیاز‌ها اضافه کنید و به آرامی هردو را تفت دهید تا عطر سیر را احساس کنید.

مرحله چهارم

پس ازاینکه سیر و پیاز به خوبی تفت داده شد می توانیم اسفناج های پخته را اضافه کنیم و با بقیه مواد برای چند دقیقه  اسفناج ها را تفت دهیم. دقت داشته باشید که حرارت نباید زیاد باشد زیرا به سرعت آب میان بافتی اسفناج تبخیر می شود و اسفناج ها بسیار خشک می شوند.

مرحله آخر

در این مرحله نمک و فلفل سیاه و پاپریکا را اضافه کرده و مواد را باهم مخلوط می کنیم. اکنون زمان اضافه کردن تخم مرغ ها است ، شما می توانید تخم مرغ ها را در ظرفی ریخته وهم زده و بعد به مواد نرگسی اضافه کنید و یا اینکه تخم مرغ ها را یکی، یکی اضافه کرده و بدون اینکه زرده و سفیده را قاطی کنید درب تابه را  گذاشته و اجازه دهید تا با حرارت ملایم بپزند.

نکات ریز برای تهیه نرگسی اسفناج

  • برای خوشمزه تر شدن  نرگسی و همچنین برای اینکه ظاهر مجلسی داشته باشد  شما می توانید مقداری گردوی خرد شده را به غذا اضافه کنید.
  • هرچقدر که پیازها و سیرها به خوبی تفت داده شوند ،عطر و طعم نرگسی به مراتب بهتر خواهد شد.
  • برای خوشمزه تر شدن نرگسی  شما براساس ذائقه می تواند به آن مقداری گوشت چرخ کرده ، رب انار و یا فلفل دلمه ای اضافه کنید.

خواص اسفناج برای سلامتی

اسفناج این سبزی مقوی است که به دلیل داشتن فیبر فراوان می تواند برای درمان یبوست بسیار مفید باشد. این سبزی همچنین می تواند به دلیل ایجاد احساس سیری از پرخوری جلوگیری کند و برای کاهش وزن نیز مفید است. اسفناج همچنین دارای مقادیر بالایی آنتی اکسیدان‌ است و به همین دلیل می تواند برای پوست و مو نیز مفید باشد.

شما می توانید از اسفناج به صورت موضعی برروی پوست خود نیز استفاده کنید، به این صورت که اسفناج را له کرده و آب آن را برروی پوست صورت و گردن خود ماساژ دهید زیرا برای جوان سازی و کاهش چین و چروک پوست بسیار مفید است.

اسفناج همچنین حاوی ویتامین A است که برای تقویت بینایی و درمان شب کوری می تواند مفید باشد و همچنین به دلیل داشتن سطح بالای آهن یک درمان مناسب برای کم خونی ناشی از فقرآهن است. اسفناج به دلیل داشتن منگنز می تواند برای کاهش و درمان فشار خون نیز بسیار مفید باشد. ویتامین C موجود در این سبزی با تقویت سیستم ایمنی می تواند از خون‌ریزی لثه و سرماخوردگی  جلوگیری کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا