پیش فرض

آنتی اسکالانت در تصفیه آب

آنتی اسکالانت در تصفیه آب کاربرد گسترده ای دارند. آنها به ویژه برای سیستم اسمز معکوس (RO) و سیستم نانو فیلتراسیون (NF) و اولترافیلتراسیون (UF) استفاده می شوند. آنتی اسکالانت ترکیبی است که می تواند از ایجاد رسوب بر روی سطح غشاء جلوگیری کند. همچنین می تواند تولید آب و کیفیت آب را بهبود ببخشد و هزینه های عملیاتی را کاهش دهد.

آنتی اسکالانت ها دسته ای از ترکیبات هستند که از ایجاد و تشکیل رسوب نمک های معدنی کریستالی تشکیل دهنده رسوب جلوگیری می کنند. اکثر آنتی اسکالانت ها پلیمرهای آلی ساخته دست بشر هستند (مانند اسیدهای پلی اکریلیک، اسیدهای کربوکسیلیک، اسیدهای پلی مالئیک، ارگانوفسفات ها، پلی فسفات ها، فسفونات ها، پلیمرهای آنیونی و غیره). این پلیمرها دارای وزن مولکولی بین 2000 تا 10000 دالتون هستند.

ویژگی های آنتی اسکالانت

  • کنترل موثر رسوب غیر آلی در محدوده غلظت وسیع
  • با اکسیدهای آهن و آلومینیوم و ترکیبات سیلیکون ترکیب نمی شود و مواد نامحلول تشکیل نمی دهد.
  • حلالیت و پایداری عالی
  • در محدوده pH آب 5-10 موثر است

هدف از کاربرد آنتی اسکالانت در تصفیه آب

ترکیبات ضد اسکالانت برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن و رسوب بر روی غشاهای RO استفاده می شود. رسوبات معدنی مانند سولفات کلسیم، کربنات کلسیم، سولفات باریم، سیلیس، فلوراید کلسیم و سولفات استرانسیوم همگی در غشاهای تصفیه آب یافت می شوند. برای تجزیه رسوبات سولفات، کربنات کلسیم و سایر رسوبات معدنی، استفاده از ضد رسوب ها باید قبل از رسیدن به غشاهای RO انجام شود.

آنتی اسکالانت به دلیل کارایی بی نظیرش در به حداقل رساندن رسوب غشایی یک  فناوری اولیه پیش تصفیه برای سیستم های آب است. این مواد شیمیایی برای تصفیه آب ورودی با کیفیت پایین با نرخ بازیافت بالا استفاده می شوند. اینها می توانند دوره بین تمیز کردن غشاء را از چند هفته تا سال افزایش دهند اگر به طور مناسب اعمال شوند. اگر آنتی اسکالانت ها نبود، سیستم های غشایی RO در بخش تصفیه آب موثر نبودند.

انواع آنتی اسکالانت

بازدارنده‌ های رسوب یا آنتی ‌اسکالانت ها (A/S) ترکیبات آلی با گروه‌های عاملی سولفونات، فسفونات یا کربوکسیلیک اسید هستند هنگامی که سختی آب کمتر از 100 پی پی ام باشد، به دلیل هزینه و راحتی کار، آنتی اسکالانت ها به جای نرم کننده ها انتخاب می شوند. آنتی اسکالانت ها به ویژه در جلوگیری از پوسته پوسته شدن کربنات و سولفات غشاها موفق هستند. با این حال، آنها از پوسته پوسته شدن جلوگیری نمی کنند. بلکه تولید کریستال های بزرگی که فلس ها را تشکیل می دهند را به تعویق می اندازند.

آنتی اسکالانت های مبتنی بر اسید پلی اکریلیک

اگر آهن زیادی در محیط وجود داشته باشد، می توانند رسوبی ایجاد کنند که روی سطح غشاء می نشیند. این رسوب نیاز به فشار آب ورودی را افزایش می دهد، اما معمولاً می توان آن را با استفاده از محلول پاک کننده با pH پایین حذف کرد.

آنتی اسکالانت های آنیونی

این مواد در طبیعت یافت می شوند (مثلا اسیدهای پلی اکریلیک). هنگامی که یک منعقد کننده مبتنی بر کاتیونی یا کمک فیلتر در پیش تصفیه استفاده می شود، ممکن است یک رسوب چسبناک و چسبنده تشکیل شود که نیاز به فشار آب اولیه را افزایش داده و تمیز کردن را دشوار می کند.

سدیم هگزامتافسفات (SHMP) یک آنتی اسکالانت برجسته در روزهای اولیه RO بود، اما استفاده از آن با معرفی آنتی اسکالانت های اختصاصی به دلیل انواع اشکالات، به شدت کاهش یافته است. واحدهای غشایی در بخش های مختلف صنعت مورد استفاده قرار می گیرند:

  • نمک زدایی آب دریا
  • سیستم بازیابی فاضلاب
  • آماده سازی آب دیگ
  • بیوتکنولوژی ها
  • دارویی
  • خوردنی ها و آشامیدنی ها
  • مراقبت های بهداشتی
  • میکروالکترونیک
  • فلزات و معادن
  • آب شرب شهرداری

ایمنی آنتی اسکالانت مورد استفاده در تصفیه آب

طیف گسترده ای از مواد شیمیایی تصفیه آب با کیفیت عالی اکنون در دسترس است. فرمول های مذکور به عنوان افزودنی آب، حلال، پاک کننده و صیقل دهنده مورد استفاده قرار می گیرند. مواد شیمیایی تصفیه آب همچنین از رسوب و پوسته پوسته شدن غشای RO جلوگیری می کند. اینها همچنین می توانند برای کاربردهای آب قابل حمل استفاده شوند. فرمول های ارائه شده همچنین به عنوان یک عامل جداکننده برای روان کننده های مورد استفاده در منسوجات عمل می کنند. اینها غیر سمی، خالص، بسیار کارآمد و ایمن برای استفاده هستند.

با اینحال ممکن است باعث تحریک پوست شود. برای جلوگیری از پاشش روی چشم یا پوست باید از تجهیزات حفاظت فردی استفاده کرد. در صورت پاشیدن روی چشم یا پوست، فوراً با آب فراوان بشویید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا