شیرین کننده ها

ادوانتام چیست و چه مزایایی دارد؟

ادوانتام یک شیرین کننده جدید با شدت شیرینی بالا است که FDA برای استفاده به عنوان شیرین کننده رومیزی و تقویت کننده طعم در غذا (به جز گوشت و مرغ) آن را بی خطر ارزیابی کرده است. ادوانتام به عنوان طعم دهنده مصنوعی نیز تایید شده است. این شیرین کننده که از اسیدهای آمینه مشتق شده است یک پودر سفید کریستالی و محلول در آب است که از آسپارتام و وانیلین ساخته شده است و اساساً یک نسخه مصنوعی از عصاره وانیل است. آدوانتام طعم نامطبوع یا طعم فلزی ندارد و شیرینی ماندگاری دارد.

این شیرین کننده بسیار شیرین است و حدود 20000 برابر شیرین تر از قند و 100 برابر شیرین تر از آسپارتام است. از آنجایی که ادوانتام در برابر حرارت پایدار است، می توان از آن در پخت و پز استفاده کرد. این ترکیب حاوی کالری یا کربوهیدرات نیست و ظاهراً طعمی خالص و قند مانند دارد و بدون مزه اضافی است.

هدف تولید کنندگان ادوانتام این است که این شیرین کننده جایگزین شربت ذرت با فروکتوز بالا و سایر شیرین کننده های غیر مغذی در غذاها و نوشیدنی ها شود. در حال حاضر ادوانتام برای استفاده در اروپا، استرالیا و نیوزلند و ژاپن نیز تایید شده است.

ادوانتام می تواند تا 40% جایگزین شیرین کننده های دیگر شود و میزان کالری موجود در محصول را کاهش دهد. نسبت استفاده از آن را می توان با مخلوط کردن با سایر مواد افزایش داد.

این شیرین کننده همچنین می تواند برای پوشاندن مزه های ناخوشایند سایر شیرین کننده ها استفاده شود. این ترکیب می تواند مزه بسیاری از ترکیبات از جمله استویا، ویتامین ها، مواد معدنی، پلی فنول ها و اسیدهای آمینه و غیره را بپوشاند. به عنوان مثال، مصرف 40ppm ادوانتام می تواند سطح تلخی را کاملا پنهان کند.

مزایای مصرف ادوانتام

  • کاهش کالری
  • بهبود کیفیت با اثر پوششی بی مزه آن
  • بهبود کیفیت با اثر افزایش طعم آن
  • کاهش هزینه ها

اثرگذاری ادوانتام بر طعم ها چگونه است؟

ادوانتام به لطف ساختاری که دارد طعم های زیادی را در غذاها تقویت می کند، به عنوان مثال:

  • طعم های میوه ای (پرتقال، سیب، توت فرنگی، انگور، هلو و غیره)
  • طعم نعنا، شکلات و کاکائو
  • تندی و شوری (در چاشنی ها و غذاهای فرآوری شده)

نگرانی در مورد مصرف ادوانتام

طبق گفته FDA، ادوانتام برای مصرف انسان بی خطر است، همانطور که توسط 37 مطالعه حیوانی و انسانی نشان داده شده است. این مطالعات برای بررسی عوارض جانبی احتمالی بر تولید مثل، سرطان‌ زایی و عوارض عصبی طراحی شده‌اند.

مرکز علوم در منافع عمومی (CSPI) در ژوئن 2014 (یک ماه پس از تایید ادوانتام)  نامه ای به FDA ارسال کرد و اعلام کرد که دو مورد از مطالعات کلیدی مورد استفاده برای ارزیابی ایمنی به طور قابل توجهی ناقص هستند و برای اطمینان از ایمنی این ماده کافی نیستند.

به طور خاص، CSPI در مورد یک مطالعه که در آن تعداد قابل توجهی از موش ها پس از تجویز آدوانتام جان خود را از دست دادند، ابراز نگرانی کرد. آنها همچنین اشاره می کنند که آمار زیستی خود FDA در مورد این موضوع ابراز نگرانی کرده است و این موضوع را مطرح کرده است که مرگ موش ها توانایی این مطالعه را برای تعیین اینکه آیا آدوانتام می تواند باعث ایجاد تومورهای دیررس شود، به خطر می اندازد.

ذکر این نکته مهم است که آدوانتام از آسپارتام ساخته می‌شود، شیرین ‌کننده‌ای که افراد مبتلا به فنیل کتونوریPKU) ) – یک اختلال ژنتیکی نادر – باید از مصرف آن اجتناب کنند. با این حال، از آنجایی که ادوانتام بسیار شیرین است و بنابراین فقط مقادیر کمی برای ایجاد شیرینی مورد نیاز است، FDA ادعا می کند که هیچ برچسب هشدار دهنده ای برای افراد مبتلا به PKU روی این محصول لازم نیست.

چقدر ادوانتام برای استفاده بی خطر است

مصرف روزانه (ADI) قابل قبول ادوانتام 32.8 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. به عنوان مثال شما باید 4920 بسته شیرین کننده رومیزی ادوانتام را مصرف کنید تا به این مقدار برسید.

سخن آخر

بدون شک، شیرین کننده های غیر مغذی دیگری را در آینده در بازار خواهیم دید. همیشه داشتن انتخاب های زیاد خوب است، اما موضوع اصلی که باید به آن توجه کنید ایمنی آنهاست. با گذشت زمان، احتمالاً مسائل بیشتری در مورد تأثیر شیرین‌ کننده‌ها بر سلامتی مشخص می ‌شود از جمله اینکه آیا واقعاً بر اشتها و وزن افراد تأثیر می‌گذارند یا خیر. تا کامل شدن تحقیقات در این زمینه بهترین کار این است که مصرف شیرین کننده های مصنوعی از جمله ادوانتام را کنترل و تعدیل نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا