تغذیه و رژیم

از خواص بلوبری چه می دانید؟! مضرات بلوبری چیست ؟

بلوبری یا زغال اخته حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی است که هر دو فواید سلامتی قدرتمندی دارند. این فواید شامل توانایی کاهش علائم پیری، بهبود سلامت قلب، کمک به کنترل فشار خون و دیابت و حتی کاهش خطر ابتلا به سرطان است. بلوبری که توسط بسیاری به عنوان یک غذای فوق العاده در نظر گرفته می شود، همچنین می تواند به بهبود سلامت مغز، کاهش وزن و تسکین التهاب کمک کند.

ارزش غذایی بلوبری

بلوبری دارای مواد مغذی فراوان، کم کالری و سرشار از فیبر است. این میوه منبع غنی ویتامین C ، ویتامین K ، ویتامین B6 ، فولات، پتاسیم، مس و منگنز هستند. این میوه کربوهیدرات و سدیم کمی دارد و محتوای آب بالایی است. آنها همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ها، به ویژه آنتوسیانین ها هستند که مسئول رنگ آبی تیره و فواید قدرتمند سلامتی آنها هستند. بلوبری در مقایسه با بسیاری از میوه های دیگر، دارای یکی از بالاترین مقادیر آنتی اکسیدان هستند.

فواید سلامتی بلوبری

تقویت استخوان ها

زغال اخته سرشار از کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، منگنز، روی و ویتامین K است. این مواد مغذی، همراه با ورزش و یک رژیم غذایی سالم به طور کلی، کلید سلامت استخوان هستند.

مراقبت از پوست

آنتوسیانین موجود در بلوبری به مبارزه با آسیب اکسیداتیو DNA کمک می کند، در حالی که فراوانی ویتامین C عامل بزرگی در ساخت کلاژن است. به همین دلیل است که مصرف منظم زغال اخته ممکن است به کاهش علائم پیری مانند چین و چروک، لکه های پیری و آکنه کمک کند.

کلسترول بد را کاهش می دهد

محتوای فیبر بالا و آنتی اکسیدان های فراوان موجود در بلوبری ممکن است به حل کردن کلسترول بد LDL)) کمک کند و آن را به یک مکمل غذایی ایده آل برای مبارزه با بسیاری از بیماری های قلبی تبدیل کند و در عین حال ماهیچه های قلب را نیز تقویت کرده و از فشارخون جلوگیری می کند.

حفظ سلامت قلب

بلوبری به دلیل وجود فیبر، آنتوسیانین، پتاسیم، فولات، ویتامین B6 و ویتامین C شناخته شده است. نشان داده شده است که فیبر و آنتوسیانین ممکن است باعث کاهش یا جلوگیری از گرفتگی عروق شود. ویتامین B6 و فولات با مهار ساخت هموسیستئین آسیب عروق خونی را کاهش می دهند و پتاسیم کار عضلات قلب را تنظیم می کند.

پتانسیل ضد سرطان

زغال اخته دارای خواص ضد سرطانی است و می تواند جزء کلیدی استراتژی های طولانی مدت پیشگیری از سرطان باشد. این میوه حاوی ترکیبات خاصی مانند پتروستیلبن و اسید الاژیک است که همراه با آنتوسیانین و سایر آنتی اکسیدان ها (مانند ویتامین C و مس) پتانسیل ضد سرطانی دارد.

بهبود عملکرد مغز

به نظر می رسد ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی موجود در این میوه در بین کودکان 7 تا 10 ساله باعث بهبود عملکرد شناختی و جلوگیری از انحطاط و مرگ نورون ها می شود. ترکیبات مفید موجود در زغال اخته ممکن است پیامدهای مثبتی برای کاهش خطر ابتلا به اختلالاتی مانند بیماری آلزایمر داشته باشد. آنها حتی می توانند سلول های آسیب دیده مغز و بافت های عصبی را بهبود ببخشند تا حافظه شما را قوی نگه دارند.

کاهش وزن

محتوای بالای فیبر موجود در آنها باعث هضم غذا و کاهش وزن می شود. آنها همچنین باعث سیری می شوند و ممکن است به کاهش چربی شکم کمک کنند.

سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها به همراه سایر فیتونوترینت ها و فلاونوئیدهای موجود در بلوبری مسئول برخی از فعالیت های دفع رادیکال های آزاد در بدن هستند. گروه فلاونوئیدها به ویژه آنتوسیانین از بدن در برابر انواع آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند.

تسکین التهاب

آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری دارای خواص ضد التهابی هستند و فعالیت نشانگرهای التهاب را کاهش می دهند. این آنتی اکسیدان ها ممکن است به پیشگیری از بیماری های التهابی مزمن کمک کنند.

مراقبت از چشم

بلوبری به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود می تواند مشکلات چشمی مرتبط با افزایش سن را به تاخیر بیندازد. اینها شامل دژنراسیون ماکولا، آب مروارید، نزدیک بینی ، خشکی چشم و همچنین عفونت های مربوط به شبکیه چشم است.

مضرات بلوبری چیست؟

بلوبری رقیق کننده خون است بنابراین افرادی که از داروهای رقیق کننده خون (وارفارین) استفاده می کنند یا از اختلالات خونی (هموفیلی) رنج می برند، در مورد مصرف بلوبری با پزشک خود صحبت کنند. محتوای ویتامین K ممکن است با رقیق شدن خون تداخل داشته باشد و منجر به لخته شدن خون شود.

 توجه: از مصرف قبل یا بعد از عمل خودداری کنید زیرا زغال اخته می تواند در کنترل قند خون اختلال ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا