تغذیه و رژیم

از خواص دارچین برای سلامتی چه می دانید؟

دارچین یک چاشنی فوق العاده معطر است که دارای خواص دارویی و فواید درمانی بی شمار است. چوب دارچین از یک درخت بوته ای به نام Cinnamomum تهیه می شود که در آفتاب خشک شده و به شکل رول در می آید. چوب دارچین نیز به شکل پودر در خواهد آمد تا به غذاها و نوشیدنی ها طعمی دلپذیر بدهد. جالب توجه است که دارچین در بین 26 ادویه ای که برای خواص آنتی اکسیدانی آنها مورد بررسی قرار گرفته بودند، در رتبه اول قرار گرفت.

ارزش غذایی دارچین

طیف گسترده ای از فواید دارچین به محتوای مغذی پوست آن نسبت داده می شود. طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، 1 قاشق چایخوری (2.6 گرم) دارچین حاوی:

  • 27 کیلوژول انرژی
  • 38 گرم فیبر
  • 26 میلی گرم کلسیم
  • 2 میلی گرم پتاسیم

سایر اجزای شامل مقدار کم سینامالدئید، اسید سینامیک، اسانس های مختلف و پلی فنل ها می باشد.

خواص دارچین برای سلامتی

دارچین برای سلامتی شما مفید است، زیرا دارای فواید شگفت‌ انگیزی برای قلب، مغز، دستگاه گوارش و سلامت عمومی است. برخی از مزایای سلامتی دارچین در ادامه آورده شده است.

دارچین برای بیماری های قلبی مفید است

دارچین به طرق مختلف برای قلب مفید است. نقش اساسی در کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید در خون ایفا می کند که متعاقباً انسداد قلب را کاهش می دهد. دارچین می تواند به عنوان یک مکمل کاهش دهنده فشار خون در مدیریت غیر دارویی فشار خون بالا استفاده شود.

دارچین برای دیابت مفید است

دارچین در بیماران دیابتی به تنظیم سطح قند خون کمک می کند. دارچین نقش خود را با افزایش حساسیت به انسولین در بیماران دیابتی ایفا می کند. همچنین مشخص شده است که دارچین از اثرات هورمون انسولین در تنظیم سطح قند خون تقلید می کند. یکی دیگر از مکانیسم های مدیریت دیابت توسط دارچین، توانایی آن در کاهش سرعت تجزیه کربوهیدرات ها است که باعث کاهش افزایش قند خون بعد از غذا می شود.

دارچین از سرطان جلوگیری می کند

یکی از مهمترین خواص دارچین توانایی آن در سرکوب رشد تومور و محافظت آن در برابر آسیب DNA است. دارچین این کار را به دلیل وجود یک جزء به نام سینامالدئید انجام می دهد. سینامالدئید باعث القای آپوپتوز (مرگ برنامه ریزی شده سلولی) می شود و به نظر می رسد برای سلول های سرطانی سمی باشد. همچنین دارای مزایای ثابت شده در کاهش رشد تومور و گسترش در سرطان تخمدان است. خواص آنتی اکسیدانی دارچین نیز در کاهش خطر ابتلا به سرطان مفید است.

دارچین به کاهش وزن کمک می کند

دارچین به لاغری کمک می کند زیرا حاوی مقدار مناسبی فیبر است. فیبر موجود در غذا باعث ایجاد حس سیری می شود و به کاهش مصرف وعده های غذایی سنگین کمک می کند. دارچین همچنین تجزیه نشاسته را در دستگاه گوارش کند می کند و این به کاهش وزن کمک می کند. دارچین به تنهایی نمی تواند به طور قابل توجهی برای کاهش وزن مفید باشد، بنابراین، خوردن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم با دارچین به افراد چاق کمک می کند.

دارچین دارای خواص آنتی اکسیدانی است

دارچین سرشار از پلی فنول هایی مانند روتین است که اجزای مفیدی برای مبارزه با استرس اکسیداتیو هستند. از آنتی اکسیدان ها به عنوان نگهدارنده مواد غذایی نیز استفاده می شود، از این رو دارچین به دلیل مقادیر فراوان آنتی اکسیدان موجود در آن، یکی از محبوب ترین نگهدارنده های غذایی است.

دارچین با عفونت مبارزه می کند

با توجه به خواص ضد میکروبی دارچین، از آن به عنوان یک داروی گیاهی محبوب چینی استفاده می شود. دارچین حاوی سینامالدئید نیز به عنوان یک کلاس جدید از داروهای ضد قارچی مورد بررسی قرار گرفته است. فعالیت ضد قارچی دارچین نیز در درمان برخی از عفونت‌های خونی کاندیدا به کار می‌ رود.

دارچین از سلامت دستگاه گوارش حمایت می کند

دارچین دارای خواص پروبیوتیکی است که باعث رشد باکتری های سالم در روده و سرکوب ارگانیسم های بیماری زا می شود. این به حفظ فلور طبیعی روده و در نتیجه حمایت از سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. علاوه بر این، خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی ترکیبات دارچین نیز نقش خود را در تقویت سیستم گوارشی سالم ایفا می کند.

سخن پایانی

برای بهره مندی از خواص دارچین توصیه می شود که تقریباً 2-4 گرم دارچین در روز مصرف کنید. از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید زیرا می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد. دارچین رایج ترین محرک آلرژی است. اگر آلرژی شناخته شده ای به دارچین دارید از مصرف آن خودداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا