تغذیه و رژیم

از فواید و خواص پودر کاکائو چه می دانید؟

پودر کاکائو از دانه های کاکائو استخراج می شود که در غلاف های درخت کاکائو رشد می کنند. لوبیای کاکائو تخمیر و خشک، شده و در دمای بالا برشته می شود. دانه ها به منظور استخراج 75 درصد از کره کاکائو که به صورت خمیر قهوه ای تیره به نام مایع شکلاتی شناخته می شود، آسیاب می شوند. این ترکیب دوباره خشک می شود و به پودر تبدیل می شود که یک کاکائو شیرین نشده است. برشته کردن ساختار مولکولی دانه کاکائو را تغییر داده و موجب کاهش ارزش غذایی کلی و همچنین محتوای آنزیمی آن خواهد شد.

انواع پودر کاکائو

دو نوع پودر کاکائو وجود دارد:

  • پودر کاکائو فرآوری شده هلندی: به آن کاکائو تیره نیز می گویند و توسط محلول شیمیایی قلیایی، تحت پردازش اضافی قرار می گیرد. طعم محصول نهایی را غنی تر و همچنین اسیدیته کمتری می کند. اما پردازش بیشتر فقط آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی را کاهش می دهد.
  • پودر کاکائو طبیعی: در مقایسه با پودر فرآوری شده هلندی اسیدی تر و تلخ تر است. می توان آن را در دستور العمل هایی یافت که به جوش شیرین نیاز دارند زیرا سودا پودر طبیعی کاکائو را قلیایی می کند.

فواید پودر کاکائو برای سلامتی

کاکائو به عنوان یک ماده حیاتی برای تهیه شکلات استفاده می شود و دارای فواید پزشکی با قدرت شفابخشی خاص است. کاکائو به طور طبیعی سرشار از مواد معدنی و مواد مغذی است که فواید بی شماری برای سلامتی دارد. فواید سلامتی ارائه شده توسط پودر کاکائو شامل حمایت از سلامت مغز، تثبیت فشار خون، حفظ سطح کلسترول، منبع خوب آنتی اکسیدان، درمان دیابت، کاهش چاقی، حاوی قدرت شفابخش، کاهش خلق و خو، تقویت سلامت قلب و عروق، پیشگیری از سرطان، درمان یبوست و حمایت از سلامت پوست است. در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

خواص آنتی اکسیدانی

مطالعات اخیر نشان می دهد که کاکائو در مقایسه با چای سیاه، چای سبز و شراب دارای محتوای آنتی اکسیدان بالایی است. آنتی اکسیدان ها رادیکال های مبتنی بر اکسیژن را در بدن بی اثر می کنند. علاوه بر این، فلاونوئیدها و فیتوکمیکال های فنلی بالایی دارد که برای سلامتی مفید است.

فشار خون را متعادل می کند

پودر کاکائو به تثبیت فشار خون کمک می کند. دانه‌های کاکائو حاوی فلاونوئیدهای هستند که فشار خون را کاهش می ‌دهد و همچنین خاصیت ارتجاعی رگ‌ها و عروق خونی را بهبود می‌بخشد. پودر کاکائو دارای آنتی اکسیدان هایی است که باعث تحریک اسید نیتریک برای کنترل انقباض رگ های خونی می شود.

کمک به سلامت مغز

پودر کاکائو به عنوان یک ماده غنی از فلاونوئید به حفظ سلامت مغز کمک می کند. دارای مزایای محافظت کننده عصبی است که به ارتقای شایستگی مغز، یادگیری و عملکردهای حافظه کمک می کند. علاوه بر این، مطالعات از آن دسته از محصولات مبتنی بر کاکائو حمایت می کند که اگر به عنوان بخشی از رژیم غذایی اضافه شوند، جریان خون را بهبود می بخشد و همچنین اختلالات عروقی را درمان می کند. در عین حال، اگر بیش از حد در نوشیدنی های کافئین دار مصرف شود، عوارض جانبی شدیدی مانند افزایش ادرار و بی خوابی را در پی دارد.

سطح کلسترول را مدیریت کنید

کاکائو دارای اثرات هیپوگلیسمی و هیپوکلسترولمیک به ترتیب بر روی گلوکز و کلسترول است. پودر کاکائو به کاهش کلسترول LDL، تری گلیسیرید و سطح گلوکز کمک می کند. کاکائو باعث افزایش کلسترول خوب HDL در خون می شود که منجر به کاهش احتمال مشکلات قلبی می شود.

درمان دیابت

دیابت یک قاتل خاموش است که به متابولیسم گلوکز آسیب می رساند. افزودن محصولات مبتنی بر کاکائو به رژیم غذایی روزانه باعث بهبود متابولیسم و مقاومت به انسولین می شود. بنابراین نه تنها سطح قند را تنظیم می کند بلکه حاوی پروآنتوسیانیدین هایی است که از تشکیل آب مروارید ناشی از دیابت جلوگیری می کند. یافته ها نشان می دهد که کاکائو دارای آنتی اکسیدان هایی است که برای درمان دیابت مفید است.

درمان آسم

کاکائو به بهبود عوارض برونشیت کمک می کند. آلکالوئیدهایی مانند گزانتین و تئوفیلین موجود در پودر کاکائو به کاهش اسپاسم برونش ها و باز شدن لوله های برونش کمک می کنند. این ترکیب جریان تنفس را تقویت می کند و آلرژی های مزمن را درمان می کند.

به بهبود زخم ها کمک می کند

عصاره کاکائو به دلیل خواص درمانی و التیام زخم برای ساخت محصولات دارویی مورد استفاده قرار می گیرد و از رشد باکتری های مضر در بدن جلوگیری می کند. در صورت استفاده مناسب حتی باکتری هایی مانند هلیکوباکتر پیلوری را از بدن دفع می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا