پیش فرض

اسید سیتریک صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

اسید سیتریک صنعتی یا اسید سیتریک درجه فنی نوعی از اسید سیتریک است که اغلب به دلیل خلوص کمتر نسبت به اسید سیتریک خوراکی در صنایع کاربردی مانند صنعت شوینده ها استفاده می شود. این ماده به عنوان یک اسید ضعیف بطور طبیعی در برخی از مرکبات وجود دارد اما به دلیل اینکه تولید اسید سیتریک از مواد طبیعی کافی و به صرفه نیست امروزه در آزمایشگاه نیز به صورت غیر طبیعی ساخته می شود و در صنایع مختلف به کار برده می شود.

بطور کلی اسید سیتریک یک اسید آلی است که به دلیل داشتن خواص و ویژگی های مفید بطور گسترده ای به عنوان یک ماده افزودنی مجاز در صنایع مختلف و محصولات گوناگون مانند صنعت غذا و نوشیدنی، صنعت محصولات آرایشی، صنعت شوینده ها و پاک کننده ها و صنعت پلاستیک استفاده می شود.

بیش از نیمی از اسید سیتریک تولید شده در جهان در صنعت غذا و نوشیدنی و به ویژه در صنعت نوشابه های گازدار به کار برده می شود. زیرا علاوه بر کنترل رشد میکروارگانیسم ها به منظور تنظیم  ph و افزودن ترشی نیز از آن استفاده می شود. اسید سیتریک صنعتی که اغلب خلوص کمتری دارد و فرمولاسیون تولید آن به نسبت فسفات ها آسان تر است در سیستم های آبی نیز قابل استفاده است و به عنوان یک عنصر مهم برای تولیدکنندگان مواد شوینده به حساب می آید. علاوه بر این اسید سیتریک صنعتی به عنوان عنصر سازنده در تولید شوینده های غلیظ با سیستم های سازنده زئولیت به کار برده می شود.

کاربردهای اسید سیتریک صنعتی

به عنوان یک شلاتور

اسید سیتریک یک اسید تری پروتیک است و می تواند 3 اتم هیدروژن به ازای هر مولکول در یک واکنش اهدا کند که آن را به یک شلاتور عالی تبدیل می کند. اسید سیتریک این فلزات را با از طریق فرآیند محلول سازی به یکدیگر متصل می کند که برای حذف و جلوگیری از تجمع کلسیم هنگام استفاده از آب سخت این عمل بسیار مفید است. علاوه بر این اسید سیتریک یک منبع طبیعی و تجدید پذیر است بنابراین استفاده از آن نیز برای محیط زیست مناسب است.

به عنوان یک عامل پاک کننده

این ترکیب با داشتن قابلیت تجزیه فلزهای موجود در آب سخت در پاک کننده های خانگی به منظور از بین بردن لکه های سخت به کار برده می شود. همچنین این ماده به عنوان یک جایگزین طبیعی برای پاک کننده های صنعتی و خشن به شمار می رود.

به عنوان عامل نرم کننده آب

اسید سیتریک یک شلاتور مفید با خواص بافری است به عنوان یک عامل نرم کننده آب در تولید مواد شوینده استفاده می شود. اسید سیتریک به پلی فسفات هایی که معمولاً به عنوان تهویه کننده آب صنعتی استفاده می شوند ارجحیت دارد زیرا سطوح بالای فسفر می تواند باعث شکوفایی جلبک ها و سایر میکروارگانیسم های مضر شود که می تواند برای زندگی انسان و آبزیان مضر باشد.

ماده موثر در صنعت لوازم آرایشی

درجه صنعتی این اسید به طرق مختلف در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می شود زیرا دارای ظرفیت بافری است که برای تنظیم pH محصولات مراقبت از پوست قابل استفاده است. همچنین به دلیل اینکه یک آنتی اکسیدان طبیعی است دارای خاصیت ضد پیری نیز می باشد. اسید سیتریک به کار رفته در محصولات مراقبتی به عنوان یک لایه بردار ملایم و طبیعی عمل می کند و می تواند به درمان آکنه، کاهش لکه های تیره، بهبود بافت پوست و از بین بردن خطوط و چین و چروک کمک کند.

سایر کاربردهای اسید سیتریک صنعتی

اسید سیتریک به عنوان یکی از مواد کاربردی در تولید چسب ها و درزگیرها، پوشش ها، جوهرها و پلاستیک و پلیمرها و دیگر صنایع  پرکاربرد استفاده می شود. همچنین به دلیل اینکه می تواند باکتری ها، قارچ ها، کپک ها و ویروس ها را از بین ببرد در انواع حشره کش ها و قارچ کش ها استفاده می شود.

خواص و ویژگی های کاربردی اسید سیتریک حداقل تا 5 سال ماندگاری دارد البته در صورتی که درب ظرف کاملا بسته باشد و به دلیل همین قابلیت ماندگاری بالا به عنوان یک ماده نگهدارنده و طعم دهنده به کار برده می شود.

علاوه بر این افزایش آگاهی مصرف کنندگان در مورد اثرات نامطلوب ناشی از مواد شیمیایی که در محصولاتی که به صورت روزانه استفاده می شوند باعث شده است که مصرف کنندگان به سمت استفاده از محصولات ارگانیک سوق پیدا کنند و مصرف محصولاتی که حاوی مواد شیمیایی هستند را کاهش دهند. به همین دلیل استفاده از این ترکیب روز به روز در حال افزایش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا