تغذیه و رژیم

تاثیر مصرف بتائین طیور در رشد و بازدهی چیست؟

صنعت طیور به عنوان یک بخش مهم صنعتی شناخته شده می شود که هدف آن تولید غذاهای کم هزینه و مغذی برای انسان است. از آنجایی که محققان برای یافتن و بهبود عملکرد رشد طیور و کیفیت گوشت آنها تلاش می کنند، همواره ترکیب خوراک طیور منبع نگرانی بوده است. استرس گرمایی یکی از دلایلی است که باعث می شود پرندگان کمتر غذا بخورند و وزن کم کنند.

بتائین به طور گسترده در صنعت طیور مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس مطالعات، گزینه‌ های زیادی برای کاهش استرس گرمایی در مرغ وجود دارد و تأثیر کاملاً مطلوبی پس از استفاده از بتائین به عنوان یک افزودنی خوراک دیده شده است.

بتائین چیست؟

مکمل بتائین دارای خواص ویژه ای است که کیفیت گوشت را بهبود می بخشد زیرا تعادل اسمزی، متابولیسم تغذیه ای و ظرفیت آنتی اکسیدانی جوجه های گوشتی را تنظیم می کند و به شکل خالص شیمیایی به عنوان افزودنی خوراک طیور در دسترس است.

مکمل بتائین می‌ تواند ضریب تبدیل خوراک، وزن نهایی بدن ئ نسبت تولید تخم‌ مرغ را در صنعت طیور بهبود ببخشد و محتوای چربی بدن را در جیره ‌های مرغ گوشتی، بوقلمون، اردک، غاز و بلدرچین کاهش دهد. ویژگی اسمولیتیک بتائین می تواند استرس گرمایی را کاهش دهد. بتائین با مهار مراحل رشد آیمریا اثرات مخرب کوکسیدیوز بر جوجه های گوشتی را کاهش می دهد و ساختار و عملکرد روده و قابلیت هضم غذا را بهبود می بخشد. سیستم ‌های متابولیک ایمونولوژیک، قلبی عروقی، عصبی، کلیوی و کبدی از خواص حفاظتی اسمزی بتائین بهره می ‌برند.

اهمیت استفاده از بتائین برای بهبود گوشت طیور

بتائین این پتانسیل را دارد که به عنوان جایگزینی برای افزودنی های خوراک در نظر گرفته شود و وضعیت سلامت و عملکرد تولیدی طیور را افزایش دهد. سایر خواص این ترکیب عبارتند از:

به تقویت سیستم ایمنی طیور کمک می کند

استفاده از این مکمل در غذای طیور برای تقویت ایمنی پرندگان و افزایش بازدهی کاملا مشخص شده است. ظرفیت بتائین برای استفاده به عنوان یک افزودنی خوراک در مطالعات مختلف نشان داده شده است.

بازدهی لاشه را بهبود می بخشد

هدف اصلی هر تولید جوجه گوشتی دستیابی به وزن مشخص در یک بازه زمانی مشخص است. تولید جوجه‌ های گوشتی حداکثر 56 روز طول می ‌کشد تا لاشه کامل جوجه ‌های گوشتی با وزن 2.5 تا 3.0 کیلوگرم تولید شود. مطالعات افزایش نسبت سینه، کاهش چربی شکم و کاهش میزان مرگ و میر را با استفاده از بتائین به عنوان افزودنی خوراک نشان داده است.

تاثیر بتائین بر کیفیت گوشت

تجزیه و تحلیل یافته‌ های مطالعات مختلف نشان می ‌دهد که مکمل بتائین در بهبود وزن بدن و ضریب تبدیل خوراک در مراحل اولیه رشد و نه در مراحل نهایی مفید بوده است. همچنین مشاهده شد که استفاده از این ترکیب به میزان قابل توجهی گوشت شکم و درصد گوشت سینه را کاهش داده است اما تأثیری بر سایر ترکیبات لاشه نداشت. بتائین ممکن است هضم برخی از مواد مغذی را تقویت کند.

این ترکیب همچنین ممکن است کیفیت گوشت طیور را با کاهش غلظت لاکتات برای بالا بردن pH نهایی عضلات، اصلاح توزیع آب در گوشت برای کاهش از دست دادن آب و افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی عضلات، بهبود ببخشد.

سخن آخر

به دست آوردن بهترین بازدهی از طیور صرفاً به افزودنی های خوراک بستگی ندارد، بلکه به مدیریت کلی طیور بستگی دارد، که با خرید جوجه های با کیفیت بالا از منابع قابل اعتماد شروع می شود. غذا و آب کافی باید در همه زمان ها فراهم باشد و اطمینان از امنیت زیستی دقیق در مزرعه طیور قبل از در نظر گرفتن محرک‌ ها و تقویت‌ کننده‌ های رشد برای بهبود بازدهی تولید طیور ضروری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا