تغذیه و رژیم

تفاوت پودر نارگیل خشک و چرب

پودر نارگیل یک محصول همه کاره با فواید بی شماری برای سلامتی است. محصولات با ارزشی از نارگیل به دست می آید، از جمله روغن نارگیل، آب نارگیل، شیر نارگیل، پودرنارگیل و آرد نارگیل. این محصولات طیف وسیعی از کاربردها را در صنایع غذایی و نوشیدنی ها و صنایع آرایشی و بهداشتی و مراقبت شخصی شامل می شوند.

هرمحصول جداگانه ای که در طول پردازش نارگیل ایجاد می شود باید به دقت از نظر رطوبت (یا کل مواد جامد) و چربی کنترل شود. به عنوان مثال، پودر نارگیل با رطوبت بیش از حد مستعد فساد خواهد بود. علاوه بر این، کنترل محتوای چربی در طول فرآیند استخراج ، پودر نارگیل را که محصولی با ارزش است، تضمین می کند.

پودر نارگیل چیست؟

گوشت نارگیل آسیاب شده، استخراج شده و خشک شده در هوا را پودرنارگیل می نامند. نارگیل خشک شده، پودری سفید و خامه ‌ای و ترد است و وقتی خیس می‌شود جویدنی است تا برای استفاده در غذاها سازگار باشد.

تفاوت پودر نارگیل خشک و چرب

به صورت کلی پس از تولید پودرنارگیل به دو شکل در بازار عرضه می شود:

پودر نارگیل خشک

پودرنارگیل خشک که به طور گسترده نارگیل خشک شده کم چرب نامیده می شود پس از استخراج روغن از هسته نارگیل تازه به دست می آید. این نوع از پودرنارگیل بسیار خشک و شکننده است و بافت خامه ای خود را ازدست داده است. هیچ گونه رطوبتی در آن وجود ندارد و اغلب در صنایع تجاری مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل اینکه چربی آن کاملا گرفته شده است ،ماندگاری بالایی دارد و البته در غذاها به عنوان افزایش دهنده فیبر نیز به کار برده می شود.

پودر نارگیل چرب

پودرنارگیل چرب از نارگیل تازه ای است که رنده شده و خشک شده است و چربی آن نیز گرفته نشده تهیه می شود. پودر نارگیل چرب طعم و بافت خامه ای خود را دارد بنابراین می توان ازآن برای تهیه شیر نارگیل نیز استفاده کرد. پودر نارگیل چرب یک ماده منحصر به فرد در صنعت شیرینی پزی و نانوایی است که از آن در بیسکویت های ترد نارگیلی گرفته تا پر کننده نان های خوش طعم استفاده می شود.

پودرنارگیل چرب بافت غذا را تغییر می دهد و شبکه ای از الیاف غذایی را برای به دام انداختن مواد مختلف تشکیل می دهد. علاوه بر این، پودرنارگیل چرب حاوی سطح بالایی از فیبر غذایی به عنوان یک مزیت اضافی برای سلامتی است. این پودر به دلیل داشتن چربی و رطوبت اغلب در صنایع غذایی استفاده می شود.

فواید پودر نارگیل برای سلامتی

چربی های موجود در پودرنارگیل منحصر به فرد هستند، هضم می شوند و مستقیماً توسط بدن متابولیزه می شوند. این چربی ها به بدن کمک می کنند تا انرژی را به طور پیوسته و کارآمد تولید کند. پودر نارگیل  بسیار مغذی است و حاوی مواد مغذی آنتی اکسیدانی قوی مانند ویتامین C و ویتامین E همراه با ویتامین های B مانند فولات و نیاسین (ویتامین B3) است.

پودر نارگیل همچنین حاوی مقدار زیادی مواد معدنی از جمله الکترولیت های متعادل کننده ضروری است که اکثر ما به اندازه کافی از طریق رژیم غذایی دریافت نمی کنیم. سایر مواد معدنی ارزشمند مانند روی، آهن، فسفر و سلنیوم نیز در پودر نارگیل یافت می شود.

پودرنارگیل علاوه بر خواص مغذی قابل توجهی که دارد، یک  افزودنی غذایی فوق‌العاده برای آشپزی است زیرا می تواند طعم نارگیل خالص و شیرین را به محصولات پخته شده و سایر غذاها اضافه  کند.

پودرنارگیل حاوی اسیدهای چرب است که به راحتی توسط بدن هضم، جذب و متابولیزه می شود. این چربی ها بسیار مغذی هستند، از تولید انرژی و متابولیسم سالم حمایت می کنند. بسیاری از مواد مغذی موجود در پودر شیر نارگیل  مانند پتاسیم، منیزیم، آهن و ویتامین های B نیز به تولید انرژی بدن کمک می کنند. تحقیقات نشان داده است که اسیدهای چرب خاص موجود در پودرنارگیل از سلامت قلب و عروق، سلامت مغز و عملکرد سیستم ایمنی حمایت می کنند.

مقدار بالای آهن موجود در پودرنارگیل به سنتز DNA و انتقال الکترون ها به میتوکندری و اکسیژن به اندام ها از طریق هموگلوبین کمک می کند. هموگلوبین تقریباً دو سوم آهن بدن را در خود ذخیره می کند. نقش اصلی هموگلوبین در انتقال اکسیژن از ریه ها به سایر قسمت های بدن و جلوگیری از آریتمی های قلبی، خستگی عضلانی و کم خونی است.

50 درصد از اسیدهای چرب اشباع منحصر به فرد موجود در پودرنارگیل، اسید لوریک است که با ویروس‌های تبخال، آنفولانزا، سرخک و HIV مقابله می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا