آشپزی و دستور پخت

دی استات سدیم چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

دی استات سدیم یک نمک سدیم اسیدی است که از اسید استیک و استات سدیم تشکیل شده و دارای فرمول شیمیایی NaH است. دی استات سدیم با یک واکنش شیمیایی ساده از اسید استیک تولید می شود. در دمای اتاق، پودر کریستالی سفیدی تشکیل می دهد که به خوبی در آب حل می شود.

دانه های ریز آن که به نام E262 نیز شناخته می شود، در غذاهایی مانند نان، موزارلا یا کنسرو ماهی برای کاهش pH و مهار رشد باکتری ها استفاده می شود. با افزودن استات سدیم، مقدار pH (یعنی اسیدیته) مواد غذایی را می توان کنترل و تثبیت کرد، از این رو به آن تنظیم کننده اسیدیته می گویند. استات سدیم محصولات پخته شده را حفظ می کند و بنابراین یک نگهدارنده قابل اعتماد است.

افزایش تقاضا برای محصولات غذایی فرآوری شده مانند غلات صبحانه، نان و وعده های غذایی آماده در سراسر جهان به دلیل سبک زندگی مدرن و تغییر عادات غذایی، بازار مواد نگهدارنده مواد غذایی را هدایت می کند. نگهدارنده های مواد غذایی مانند دی استات سدیم، دی سدیم اتیلن دی آمین تتراستیک اسید (EDTA) و بنزوات ها نقش حیاتی در حفظ غذاهای فرآوری شده ایفا می کنند و به طور گسترده برای تقویت رنگ، بافت و طعم محصولات غذایی استفاده می شود.

کاربردهای دی استات سدیم

دی استات سدیم یک تنظیم کننده اسیدیته محبوب نه تنها در صنایع نان، ماهی و گوشت، بلکه به طور کلی در آشپزخانه های بزرگ، در پذیرایی تجاری و در خانه های خصوصی است. عمدتاً به این دلیل که طعم آن خنثی است و کار با آن بسیار آسان است کاربرد گسترده ای دارد.

این مهار کننده باکتریایی قابل اعتماد در بسیاری از آماده‌ سازی‌ های آب پنیر، سالاد و پنیر بسیار مؤثر و محبوب است. تولید کنندگان سالادهای خامه ای مانند سالاد گوشت یا میگو نیز به دی استات سدیم متکی هستند زیرا طعم ترش را ملایم می کند و گوشت، ماهی و غذاهای دریایی به لطف این افزودنی،  طراوت و رنگ زیبای خود را برای مدت طولانی تری حفظ می کنند.

این ماده شیمیایی مفید همچنین در صنعت کشاورزی به عنوان یک عامل باکتریواستاتیک برای حفظ و بهبود سطوح مواد مغذی زیستی در خوراک دام مانند یونجه استفاده می شود. علاوه بر این، در زمینه داروسازی به عنوان یک ترکیب ترکیبی دیالیز کلیه مورد استفاده قرار می گیرد. گریدهای صنعتی این ترکیب همچنین می تواند به عنوان بافر و عوامل تثبیت کننده در صنعت نفت مورد استفاده قرار گیرد که آن را به یک کالای واقعا همه کاره و ارزشمند تبدیل می کند.

این ترکیب همچنین به عنوان یک افزودنی در صنعت پخت کاربرد گسترده ای دارد. اغلب به عنوان یک بازدارنده کپک و حالت دهنده کلی در خمیر نان گنجانده می شود که به ماندگاری طولانی تری برای محصول نهایی کمک می کند.

عوارض جانبی و خطرات دی استات سدیم

دی استات سدیم سمی نیست ولی در صورت تماس ممکن است باعث سوزش چشم و پوست شود. این ماده چیزی نیست که بیشتر مردم با آن روبرو شوند مگر در محل کار. افرادی که با آن سر و کار دارند برای پیشگیری از عوارض جانبی همیشه از عینک ایمنی و لباس و دستکش مناسب استفاده می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا