شیرین کننده ها

زایلیتول چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

زایلیتول نوعی کربوهیدرات و یک شیرین کننده جایگزین قند است. این قند الکلی یک ترکیب محلول در آب است که در بعضی از میوه ها و سبزیجات به صورت طبیعی وجود دارد. زایلیتول همچنین به صورت تجاری از پوست درخت غان و ذرت به عنوان شیرین کننده برای جایگزینی کالری کربوهیدرات ها و قندها تولید می شود. زایلیتول از سال 1963 برای استفاده در غذا توسط سازمان غذا و داروی تایید شده است.

نام زایلیتول از کلمه گزیلوز یا «قند چوب» گرفته شده است زیرا اولین بار از درختان توس (birch trees)ساخته شده است. این شیرین کننده در هنگام مصرف احساس خنکی در دهان ایجاد می کند. در نتیجه یک عنصر ارجح در آدامس های بدون قند و سایر محصولات بهداشتی دهان مانند قرص نعناع، دهانشویه و خمیر دندان است.

فواید مصرف زایلیتول در صنایع غذایی

  • جایگزین قند (شیرین کننده مغذی): در غذاهای دیابتی.
  • ماده تاخیری کریستالیزاسیون: به دلیل ظرفیت اتصال به آب.
  • عامل نرم کننده: به دلیل ظرفیت اتصال آب.
  • عامل نگهدارنده: به دلیل کاهش محتوای آب موجود برای میکروارگانیسم‌ها در غذاهای کنسرو شده

زایلیتول و فواید سلامتی آن

زایلیتول با جلوگیری از پوسیدگی دندان تشکیل پلاک را کاهش می‌دهد، تولید بزاق را برای جلوگیری از خشکی دهان افزایش می‌دهد، به افزایش جذب مواد معدنی برای ترمیم مینای آسیب ‌دیده کمک می‌کند و استحکام دندان را افزایش می دهد.

بااستفاده از زایلیتول، بیوفیلمی که روی دندان ها تشکیل می شود که برای دندان ها مفید است. بیوفیلم زایلیتول به معدنی سازی مجدد لایه های عمیق تر مینای دندان کمک می کند. (فلوراید می تواند فقط لایه بیرونی را مجددا معدنی کند اما برای لایه های عمیق تر کاربردی ندارد).

زایلیتول ممکن است با مهار فرآیند التهاب، تأثیر خوبی بر بیماری پریودنتال داشته باشد.  تحقیقات نشان داده است که این ترکیب فعالیت گلبول‌های سفید را افزایش می‌دهد بنابراین می تواند به ایجاد ایمنی، محافظت در برابر بیماری‌های دژنراتیو مزمن کمک کند. همچنین در مهار کاندیدا آلبیکنس (برفک)، یک بیماری مخمری جدی و سایر باکتری‌های مضر از جمله هلیکوباکتر پیلوری که در بیماری لثه، بوی بد دهان، زخم‌ها و سرطان معده نقش دارد، موثر است.

به جای آزمایش داروهای رفلکس اسید می توانید زایلیتول را امتحان کنید. همچنین، برای جلوگیری از حمله اسیدی، بعد از خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی به صورت محلول مفید است. بهتر است 1 تا 2 دقیقه بعد مسواک دندان ها مخلوط بزاق و زایلیتول را در دهانتان نگه دارید تا به خوبی روی تمام دندان های شما پخش شود.

تاثیر زایلیتول بر انسولین

این قند تولید انسولین را افزایش نمی دهد و برای افراد مبتلا به دیابت بی خطر است. (به دلیل داشتن شاخص گلیسمی 7). افراد دیابتی نباید این ماده را بیش از 70 گرم در طول روز مصرف کنند. ظاهر، حس و طعم آن شبیه قند معمولی (ساکارز) است، اما 40 درصد کالری کمتر و 75 درصد کربوهیدرات کمتری نسبت به قند دارد.

علاوه بر این، زایلیتول به راحتی به چربی تبدیل نمی شود و تقریباً هیچ تأثیری بر سطح انسولین ندارد بنابراین می تواند یک جایگزین عالی برای قند در  بیماران دیابتی، بدنسازان و افرادی باشد که رژیم های غذایی خاص دارند. زایلیتول همچنین برای زنان باردار و شیرده، نوزادان و کودکان بی خطر در نظر گرفته شده است.

خواص درمانی زایلیتول

بسیاری از که افرادی که دچار آفت شده اند با مصرف زایلیتول 4 بار در روز یا بیشتر و نگهداری آن با استفاده از زبان روی ناحیه دردناک ، تسکین سریع درد را تجربه کرده اند. شما می توانید از خود زایلیتول یا از ژل آن برای درمان آفت استفاده کنید که روش ساده تری است.

این ترکیب همچنین می تواند به کاهش خطر ابتلا به کیست تخمدان، سندرم تخمدان پلی کیستیک، فیبروم، اندومتریوز، سندرم پیش از قاعدگی و احتمالاً سرطان سینه نیز کمک کند.

این قند فشار داخل چشم را کاهش می دهد (شرایطی که می تواند به گلوکوم تبدیل شود) – محلول موضعی آن باعث کاهش فشار داخل چشم می شود.

دوزهای توصیه شده زایلیتول

دوزهای توصیه شده متفاوتی برای مصرف این ترکیب وجود دارد. پاسخ گوارشی به مصرف زایلیتول در بزرگسالان می تواند به طور گسترده ای متفاوت باشد، بنابراین حداقل یا حداکثر مقدار توصیه شده وجود ندارد، اگرچه توصیه شده است که 20 تا 70 گرم در روز می تواند کافی باشد زیرا مصرف مقادیر بیشتر آن اثر ملین دارد.

منابع غذایی حاوی زایلیتول

این قند به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجاتی مانند توت فرنگی، تمشک، قارچ و گل کلم وجود دارد. این ترکیب به مولتی ویتامین‌های جویدنی، قطره‌های آدامس، آب نبات‌های سخت، آدامس‌های بدون قند و مواد دارویی اضافه می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا