پیش فرض

سود پرک یا هیدروکسید سدیم چیست

هیدروکسید سدیم یا سود پرک که از سال ها پیش در صابون ها استفاده می شود هنوز هم یک ماده شیمیایی پرمصرف است. کاربردهای آن از فرآوری مواد غذایی تا پالایش نفت را شامل می شود، اما می تواند یک ماده شیمیایی بسیار خطرناک باشد.

هیدروکسید سدیم یک ترکیب غیر آلی و بی بو است که به عنوان باز فلزی برای بسیاری از انواع مواد شیمیایی، به ویژه در صنایع کاغذ و نساجی، فرآوری مواد غذایی، صابون ها، شوینده ها و پاک کننده ها عمل می کند. این ماده مطابق با فرمول شیمیایی NaOH – از یک یون هیدروکسیل متصل به یون سدیم ساخته شده است. قیمت سود پرک بسته به کیفیت و برند تولید کننده آن در بازار متفاوت است. در اینجا ما کاربردهای معمول آن را بررسی می‌ کنیم لطفا همراه ما باشید.

ویژگی های سود پرک یا هیدروکسید سدیم

هیدروکسید سدیم در آب، اتانول و متانول محلول است و به راحتی با این مایعات مخلوط می شود. همچنین یک ماده آب شونده است، یعنی قابلیت جذب قوی دارد، بنابراین به راحتی و به سرعت رطوبت و دی اکسید کربن موجود در هوا را جذب می کند.

هیدروکسید سدیم یک ترکیب پرکاربرد در صنعت است. در انواع روش ها برای تولید انواع کالاها مانند پلاستیک، مواد شوینده، ابریشم مصنوعی و پارچه استفاده می شود. این ترکیب در صنایع غذایی برای پوست کندن میوه ها و سبزیجات استفاده می شود. برای حکاکی نیز در چندین بخش استفاده می شود.

موارد استفاده از سود پرک یا هیدروکسید سدیم در صنعت

  • ایجاد نمک های سدیم
  • تولید مواد شوینده
  • تنظیم pH
  • تولید آلومینیوم
  • افزایش PH  مخلوط
  • خنثی کننده اسیدها
  • فرآوری مواد غذایی (پوست کندن سبزیجات، فرآوری کاکائو، خیساندن زیتون)
  • حذف ناخالصی ها از روغن
  • به عنوان یک افزودنی در فرمول های رفع گرفتگی فاضلاب
  • بخشی از فرآیند تولید کاغذ

کاربردهای هیدروکسید سدیم

سود سوزآور یا هیدروکسید سدیم به شکل گلوله، پرک، گرانول و پودر در بازار یافت می شود. کاربردهای رو به رشد هیدروکسید سدیم در بخش انرژی و نیرو یکی از محرک های مهم رشد بازار است.

هیدروژن ممکن است به روش‌ های مختلفی با استفاده از منابع پایدار یا تجدید ناپذیر تولید شود. با این حال، یکی از موانع اجرای اقتصاد هیدروژنی، در دسترس نبودن سیستم ‌های تولید هیدروژن پاک در مقیاس بزرگ است. هیدروکسید سدیم به عنوان یک عنصر کلیدی در تولید هیدروژن اهمیت بیشتری پیدا می کند. با این حال، به دلیل تمایل خورنده و فرآیند تولید با انرژی بالا، کاربرد گسترده آن محدود است.

این ترکیب در ساخت پیل های سوختی در صنعت انرژی استفاده می شود. سلول های سوختی، مانند باتری ها، انرژی را برای کاربردهای مختلف مانند جابجایی مواد، ژنراتورهای پشتیبان دائمی، متحرک و اضطراری به طور پاک و کارآمد تولید می کنند. توربین های بادی از رزین های اپوکسی ساخته شده با NaOH استفاده می کنند. قیمت سود پرک یا هیدروکسید سدیم وارداتی و ایرانی با یکدیگر متفاوت است و هر دو در بازار در دسترس هستند.

این ماده با تولید نمک های سدیم و پاک کننده ها و همچنین در کنترل pH و سنتز شیمیایی مرتبط است. همچنین در بسیاری از موقعیت ها که در آن افزایش قلیاییت ترکیب یا خنثی سازی اسیدها مورد نیاز است استفاده می شود. به عنوان مثال، در صنعت نفت و گاز، NaOH به عنوان یک عامل سیال حفاری برای افزایش قلیاییت در سیالات حفاری بنتونیت، بهبود ویسکوزیته سیال و خنثی کردن هر گونه گاز اسیدی (مانند H2S و CO2) که ممکن است در ساختارهای زمین شناسی مشاهده شود، استفاده می شود.

ایمنی سود پرک یا هیدروکسید سدیم

هنگام استفاده از سود پرک یا هیدروکسید سدیم مهم است که دستورالعمل های برچسب را دنبال کنید و قبل از استفاده از لباس و محافظ مناسب استفاده کنید. هرگز از این محصول در حضور کودکان استفاده نکنید. همیشه کاستیک سودا را به آب اضافه کنید، نه برعکس. حتما در اتاقی با تهویه مناسب کار کنید، از عینک و دستکش مناسب استفاده کنید و برای محافظت بیشتر از لباس آستین بلند استفاده کنید. برای آگاهی از قیمت سود پرک می توانید به فروشگاه ها و سایت های فروش مواد شیمیایی مراجعه کنید. برای آگاهی از قیمت سود پرک یا هیدروکسید سدیم می توانید به سایت های فروش مواد شیمیایی یا شرکت های تولید و توزیع مواد شیمیایی مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا