شیرین کننده ها

سوکرالوز چیست و از فواید آن چه می دانید؟

سوکرالوز یکی از محبوب ترین شیرین کننده های مصنوعی در بازار امروزی است. این قند بدون کالری در نظر گرفته می شود زیرا تمام سوکرالوز قادر به تجزیه در بدن نیست، به این معنی که مستقیماً از بدن عبور می کند. سوکرالوز بسته به نحوه ساخت آن بین 320 تا 1000 برابر شیرین تر از ساکارز است.

برخلاف قند طبیعی که از گیاه نیشکر به دست می‌آید، سوکرالوز از قند سفره به دست می‌آید، اما برای استخراج گروه‌های هیدروژن-اکسیژن با اتم‌های کلر جایگزین می‌شوند که منجر به یک قند بسیار شیرین می‌شود که فاقد کالری قند معمولی است.

اگرچه سوکرالوز کالری کمتری نسبت به قند سفره دارد، اما می‌تواند صدها بار شیرین‌تر از قند باشد، زیرا همان طعم را روی زبان فعال می‌کند. برخلاف قند که به انرژی تبدیل می شود، سوکرالوز اینطور نیست. با این حال، هر مقداری که مصرف شود از ادرار دفع می شود و جذب بدن نمی شود.

این قند مصنوعی یک جایگزین قند محبوب برای پخت و پز است زیرا حتی در حرارت بالا و در اکثر شرایط pH که برای پخت و پز وجود دارد، پایدار است. علاوه بر این، به سرعت تجزیه نمی شود بنابراین می توان از آن در غذاهایی که به ماندگاری طولانی نیاز دارند، استفاده کرد.

فواید سوکرالوز برای سلامتی

سوکرالوز یک راه حل عالی برای افرادی است که به دنبال کاهش مصرف قند و کالری هستند. علاوه بر این دارای مشخصات طعم مناسبی است که آن را برای گنجاندن در وعده های غذایی روزانه شما مناسب می کند. سایر فواید آن عبارتند از:

  • بدون کالری
  • باعث پوسیدگی دندان نمی شود
  • ماندگاری طولانی
  • همه کاره برای طیف وسیعی از غذاها

موارد استفاده سوکرالوز

این قند مصنوعی در انواع محصولات از جمله غذاها، نوشیدنی ها، آدامس‌ها، محصولات لبنی، شربت‌ها، رویه میوه ها، میوه‌های کنسرو شده و حتی داروها برای شیرینی و بهبود طعم استفاده می شود و جذابیت آن این است که هیچ کالری یا کربوهیدراتی به محصولات مورد نظر اضافه نمی کند. این ترکیب با نام تجاریSPLENDA  نیز شناخته می شود.

آیا سوکرالوز برای سلامتی مضر است

واقعیت این است که مطالعات علمی نشان داده‌ اند که سوکرالوز برای اکثر افرادی که آن را در مقادیر معمولی مصرف می‌کنند، هیچ خطر قابل توجهی برای سلامتی ندارد. با این حال، گزارش هایی وجود دارد که این قند می تواند برخی از مشکلات زیر را در افراد ایجاد کند:

  • باکتری های روده – برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف منظم این قند مصنوعی می تواند میزان باکتری های مفید در روده شما را تا 50 درصد کاهش دهد. این می تواند باعث افزایش وزن، مشکلات گوارشی و موارد دیگر شود.
  • داروها – اعتقاد بر این است که جذب برخی داروها را کاهش می دهد که می تواند اثربخشی دارو را کاهش دهد.
  • سطوح pH – یک مطالعه منتشر شده در مجله سم شناسی و سلامت محیطی نشان داد که سوکرالوز می تواند سطح pH روده شما را افزایش دهد.

سوکرالوز توسط FDA برای استفاده به عنوان یک شیرین کننده رومیزی و همچنین برای شیرین کردن محصولات پخته شده و سایر محصولات غذایی مورد تایید قرار گرفت. این تایید تنها پس از بررسی بیش از 110 مطالعه مختلف که بر روی حیوانات و انسان ها انجام شده بود توسط FDA صادر شد (اگرچه بیشتر کیفیت این مطالعات زیر سوال رفته است).

FDA گزارش می دهد که مصرف روزانه قابل قبول سوکرالوز حدود 5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. به عنوان مثال برای فردی با وزن 150 پوند، این مقدار حدود 340 میلی گرم است که معادل 9 قوطی نوشابه رژیمی است.

آیا سوکرالوز باعث افزایش وزن می شود؟

سوکرالوز و سایر شیرین ‌کننده‌های مصنوعی مشابه اغلب برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند عالی به نظر می‌آیند، اما هنوز مطالعات کافی برای اینکه نشان دهد آنها تأثیری بر افزایش یا کاهش وزن دارند، انجام نشده است.

علاوه بر این، شیرین‌ کننده‌های مصنوعی ممکن است جایگزین مناسبی برای قندی نباشند که مردم در ابتدا آن‌ها را باور داشتند و مصرف آنها ممکن است خواص اعتیادآوری مشابه قندی معمولی داشته باشد. این بدان معناست که وقتی محصولات شیرین شده مصرف می کنید، ممکن است حتی بیشتر شیرینی هوس کنید و این به چرخه ای تبدیل می شود که کنار گذاشتن آن سخت است.

با اینحال گفته می شود که شیرین ‌کننده‌های مصنوعی ممکن است در واقع از افزایش وزن ناخواسته ناشی از دریافت کالری اضافی جلوگیری کنند، اما  در مورد عوارض جانبی آنها برای سلامتی انسان به تحقیقات بیشتری نیاز است. بنابراین تا آن زمان بهتر است مصرف آنها را کنترل کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا