پیش فرض

سگ نژاد بردر کولی (بوردر کولی)

سگ نژاد بردر کولی که یکی از باهوش ترین سگ های جهان است، در گذشته کار محافظت از گله را انجام می داده است و سگ نگهبان است. این نژاد بسیار قدرتمند، پر انرژی و  چابک است و به همین دلیل ممکن است برای همه مناسب نباشد.

تاریخچه سگ نژاد بردر کولی (بوردر کولی)

برای اولین بار پرورش این سگ در کشوری در مرز ولز، اسکاتلند و انگلیس انجام گرفت ولی در کل خواستگاه این نژاد کشور اسکاتلند است و به کار نگهبانی گله و چوبان ها مشغول بوده است.

ویژگی های ظاهری سگ نژاد بردر کولی (بوردر کولی)

این سگ ها بدن ورزشکاری، متناسب و عضلانی دارند و در گروه سگ های بزرگ جثه قرار می گیرند.

رنگ و پوشش

بدن این سگ ها از دو لایه موی پرپشت و متراکم پوشیده شده است که سگ را در هوای سرد گرم نگه می دارند. موهای لایه داخلی کوتاه، متراکم و نرم است در حالی که موهای لایه خارجی زبر هستند. رنگ بدن بردر کولی می تواند حنایی و سیاه و سفید، قهوه ای و سفید، سیاه و سفید، خاکستری یا حنایی و سفید تک رنگ باشد.

ویژگی های اخلاقی سگ نژاد بردر کولی (بوردر کولی)

این سگ بسیار باهوش است و علاقه زیادی به بازی های چالش برانگیز و حل کردن پازل دارد. نژاد بردر کولی بسیار چابک، باهوش، قدرتمند و شجاع است و می تواند هرچیزی را خیلی سریع یاد بگیرد، این سگ هر روز فعالیت بسیار زیادی دارد و گاهی کل طول روز به این طرف و آن طرف می دود و باید به مقدار کافی بدود تا انرژی اش را تخلیه کند. در صورتی که سگ نتواند انرژی اش را تخلیه کند دچار رفتار های پرخاشگرانه یا افسردگی خواهد شد و با ایجاد سر و صدای زیاد ماشین ها یا کودکان  را دنبال می کند.

رابطه با سایر حیوانات و کودکان

در رابطه ی بین سگ بردر کولی و کودک تربیت سگ و تربیت کودک از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که کودک نباید هرگز زمانی که سگ در حال غذا خوردن یا استراحت کردن است به او نزدیک شود.

محل نگهداری

انرژی زیادی که سگ های بردر کولی دارند، ایجاب می کند در یک محیط بزرگ مثل خانه های ویلایی و حیاط دار زندگی کنند و زندگی آپارتمانی برای آن ها مناسب نیست.

نحوه نگهداری از سگ نژاد بردر کولی (بوردر کولی)

آراستن و مراقبت

موهای سگ بردر کولی را بهتر است ۱ تا ۲ بار در هفته شانه بزنید، البته این سگ ریزش موی فصلی دارد و دو بار در سال این ریزش به حدی می رسد که در سراسر خانه موهایش را می بینید و در این حالت بهتر است تعداد دفعات بیشتری موهایش را شانه بزنید. گوش های این سگ ها بسیار حساس است و بهتر است مرتب آن ها را چک کنید و در صورتی که آلودگی دیدید با یک دستمال مرطوب و تمیز آن ها را تمیز کنید. روغن های مخصوص پوست چرب نیز برای تمیزی پوست این سگ ها مناسب است.

سلامت ناخن ها و دندان

باید ناخن های این سگ را ۱ تا ۲ بار در ماه بسته به سرعت رشدی که دارد کوتاه کنید تا سگ اذیت نشود و به شما یا وسایل منزل آسیب نرساند. هفته ای ۱ تا ۲ بار نیز باید دندان های سگ را مسواک بزنید تا به عفونت و بیماری های دهان و دندان مبتلا نشود.

سلامت و بیماری های مختلف سگ نژاد بردر کولی (بوردر کولی)

این سگ نسبت به ابتلا به برخی از بیماری ها مستعد است که برخی از آن ها را در ادامه توضیح می دهیم.

ناهنجاری های چشمی

این ناهنجاری ها بیشتر ارثی هستند و در مواردی می توانند باعث کوری حیوان شوند. در ناهنجاری های چشمی قسمت های مختلف چشم از جمله مشیمیه می تواند آسیب ببیند یا حیوان دچار نقص دیسک نوری چشم یا استافیلوما شود که متاسفانه درمانی قطعی برای آن وجود ندارد.

آلرژی

این سگ ها می توانند نسبت به حشرات مختلف از جمله کک ها و مواد غذایی مختلف آلرژی داشته باشند و در این صورت سر و اعضای بدنشان را می خارانند. در صورتی که دیدید سگ سر و صورتش را می خاراند به سرعت او را پیش دامپزشک ببرید تا درمانش کند.

تغذیه سگ نژاد بردر کولی (بوردر کولی)

اگر قصد دارید غذای خشک به سگتان بدهید این غذا را طی دو وعده و به مقدار ۱.۵ تا ۲ پیمانه بدهید. البته مقدار غذایی که سگ می خورد به وزن بدنش بستگی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا