شیرین کننده ها

سیکلامات چیست و از فواید و خطرات آن چه می دانید؟

سیکلامات (E952) یک افزودنی غذایی و یک جایگزین قند مصنوعی است. مانند سایر شیرین کننده ها اثرات طعم قند را تقلید می کند، با این تفاوت که انرژی کمتری دارد و در واقع 0 کیلو کالری دارد. سیکلامات متعلق به گروهی است که به اصطلاح شیرین کننده های قوی نامیده می شود موادی که ده ها یا صدها بار شیرین تر از قند معمولی هستند.

سیکلامات در سال 1937 سنتز شد و بعدها به طور گسترده ای به عنوان یک جایگزین قند کم کالری مورد استفاده قرار گرفت که برای دیابتی ها مفید است. این ترکیب به روشی وابسته به غلظت (وابستگی غیر خطی) 30 تا 50 برابر شیرین‌تر از ساکارز است و معمولاً جزء متداول فرمولاسیون قرص‌ها است.

دو نوع E952 وجود دارد؛ سیکلامات سدیم و سیکلامات کلسیم + اسید سیکلامیک. متداول ترین مورد استفاده سیکلامات سدیم است. همه آنها برخلاف ساخارین فاقد طعم فلزی هستند. تنها مزیت آنها نسبت به ساخارین این است که هیچ طعم فلزی پس از مصرف در دهان باقی نمی گذارد.

به طور کلی، سیکلامات را برای افزایش طعم به غذا اضافه می کنند. شیرین کننده های مصنوعی مانند سیکلامات، ساخارین و آسپارتام برای بیماران دیابتی مفید هستند، اما به طور فزاینده ای بحث برانگیز هستند.

در حال حاضر سیکلامات ضعیف ‌ترین شیرین‌ کننده‌ مصنوعی است. در دهه 50 نوشیدنی های رژیمی شامل ترکیب انبوهی از ساخارین و سیکلامات بودند.

اما در سال 1969 آزمایش‌هایی روی موش‌ها نشان داد این مخلوط باعث ایجاد سرطان می‌شود. با اینحال کارشناسان توضیح دادند که موش‌ها معمولاً مستعد ابتلا به سرطان هستند و عمر آنها کوتاه‌تر از انسان است. در سال 1970 سیکلامات برای استفاده در غذاها، نوشیدنی ها و داروها در ایالات متحده ممنوع شد و همچنین در بریتانیا نیز ممنوع است، اما در بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر از جمله بلغارستان مجاز است. امروزه بیش از 55 کشور هنوز استفاده از آن استفاده می کنند.

دوز روزانه سیکلامات

مصرف این شیرین کننده تا 2500 میلی گرم در کیلوگرم مجاز است. دوز بی خطر برای انسان تا 0.8 گرم در روز است. فرمول شیمیایی سیکلامات C6H13NO3S.Na است.

موارد استفاده سیکلامات

مانند بسیاری از شیرین کننده ها، به طور گسترده ای به عنوان یک ماده خام ارزان قیمت برای صنایع غذایی استفاده می شود. شما می توانید آن را تقریباً در هر خوراکی که روی برچسب آن «0 کالری» نوشته شده است، پیدا کنید. این ماده در برابر عملیات حرارتی مقاوم است و به طور گسترده در تهیه مواد غذایی که نیاز به درمان های مشابه دارد استفاده می شود.

سیکلامات را می توان در آب نبات های ارزان قیمت، وافل، نوشیدنی های غیر الکلی، شیک، نوشیدنی های انرژی زا و ورزشی، لبنیات، مارمالاد و مربا، شکلات، چای داغ، غلات، انواع شیرینی ها، پودینگ ها و ژله ها و حتی تعداد زیادی از محصولات آرایشی و بهداشتی یافت.

فواید سیکلامات

مزیت بزرگ استفاده از سیکلامات، استحکام و محافظت از دندان ها و فقدان طعم فلزی باقی مانده است. مزیت بزرگ دیگر کاهش کالری است و اینکه به راحتی در آب حل می شود و دمای بسیار بالا را تحمل می کند.

خطرات سیکلامات برای سلامتی

منطقی است که بپرسیم چگونه این شیرین کننده ممکن است در برخی کشورها ممنوع شود، در برخی دیگر استفاده از آن مجاز است. از آنجایی که اثرات شیرین کننده ها آنی نیست، تا زمانی که بیماری ظاهر شود در بدن تجمع می یابند.

حقیقت این است که تولیدکنندگان مواد غذایی علاقه خاصی به سلامت شخصی افراد مصرف کننده ندارند. تاکید بر این است که سیکلامات ارزان است و برای استفاده در انواع مواد غذایی بسیار مناسب است، زیرا می تواند دمای بالا را تحمل کند.

مطالعات اخیر نشان داده است که این شیرین کننده برای افرادی که از نارسایی کلیوی رنج می برند بسیار مضر است. این شیرین کننده از واکنش سیکلوهگزیلامین و اسید سولفامیک بدست می آید و به میزان محدودی توسط باکتری های موجود در روده متابولیزه می شود و بدون تغییر توسط کلیه دفع می شود.

سیکلامات مانند سایر شیرین کننده های مصنوعی برای استفاده و در دوران بارداری و شیردهی نامناسب است. لازم به ذکر است که این ترکیب توسط باکتری های ساکن در معده، به ماده ای تبدیل می شود که چندان مورد بررسی و مطالعه قرار نگرفته است. احتمالاً به همین دلیل است که این جایگزین قند در ایالات متحده و برخی از کشورهای اتحادیه اروپا ممنوع است.

بنابراین برای حفظ سلامتی خودتان مصرف غذاهای آماده حاوی این قند مصنوعی را کنترل کنید تا از عوارض جانبی آن در امان باشید و سلامت بمانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا