آشپزی و دستور پخت

طرز تهیه حریره بادام

بادام یک ماده مغذی است که حاوی مقادیری پروتئین، فیبر، ویتامین و مواد معدنی است. ترکیبات موجود در بادام باعث شده که این خوراکی برای سلامتی بدن و به خصوص رشد نوزادان بسیار مفید باشد. بادام کلسترول پایینی دارد به همین علت  می تواند در حفظ و سلامت قلب تاثیر گذار باشد. بادام هچنین منبعی از آنتی اکسیدان‌ها است به این ترتیب شما می توانید با مصرف روزانه چند عدد بادام از بدن خود در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت کنید.

حریره بادام یک غذای مقوی است که می تواند برای همه افراد مفید باشد اما متاسفانه در کشور ما فقط برای مدت زمان مشخصی در برنامه غذایی نوزادان قرار می گیرد. این غذای کمکی مقوی می تواند سیستم ایمنی نوزادان و کودکان را تقویت کند و چون یکی از مواد تشکیل دهنده آن شیر است در کنار بادام به یک منبع غنی از کلسیم و فسفر تبدیل شده است به همین دلیل می تواند در رشد و تقویت استخوان و دندان های کودک تاثیر به سزایی داشته باشد. اکثر مادران این غذای کمکی را از اوایل 6 ماهگی برای نوزادان خود شروع می کنند و این غذا اولین غذایی است که نوزادان در کنار شیر مادر مصرف می کنند.

مواد لازم برای تهیه حریره بادام

  • بادام بدون نمک: 8 عدد
  • آرد برنج: ۲ قاشق غذا خوری
  • شیر کم چرب: ۱ استکان (۶۰ میلی لیتر)
  • شکر: ۱ قاشق چایخوری
  • آب: نصف استکان( 30 میلی لیتر)

طرز تهیه حریره بادام

برای تهیه حریره بادام ابتدا باید پوست بادام ها را جدا کنیم برای اینکار بادام ها را در آب جوش می ریزیم و برای چند دقیقه کنار می گذاریم، سپس بادام ها را درون آب سرد می ریزیم و سپس به آرامی پوست بادام ها را جدا می کنیم. بعد از جدا کردن پوست بادام آنها را به دستگاه غذاساز یا آسیاب منتقل می کنیم تا کاملا خرد شوند.

بعد از اینکه بادام ها کاملا خرد شدند آب و شکر را به بادام ها اضافه می کنیم و چند پالس می زنیم تا مواد کاملا با یکدیگر مخلوط شوند.سپس ظرف مناسبی را برروی حرارت قرار می دهیم و پوره بادام را درون ظرف می ریزیم و اجازه می دهیم که پوره حدود 10 تا 15 دقیقه با حرارت ملایم به آرامی بپزد. سپس آرد و شیر سرد را به خوبی با یکدیگر ترکیب می کنیم و به مواد درون ظرف اضافه می کنیم بعد از اینکه حریره به غلظت مناسب رسید آن را از روی حرارت برمی داریم و اجازه می دهیم کمی از حرارت بیفتد و سپس در ظرف موردنظرمان سرو می کنیم.

خواص و فواید سلامتی حریره بادام

حریره بادام به دلیل اینکه مواد مغذی فراوانی دارد می تواند خواص متعددی برای سلامت بدن داشته باشد که شامل کمک به شادابی و طراوات پوست و مو ، جلوگیری از پیری زودرس ، کاهش کلسترول بد ، درمان یبوست، درمان کم خونی، تقویت ماهیچه های قلب  و همچنین می تواند به عملکرد بهتر دستگاه گوارش نیز کمک کند.  در ادامه چندین مزیت مصرف حریره بادام برای سلامتی آورده شده است :

تقویت استخوان‌ها

همانطور که می دانید بادام  و شیر حاوی کلسیم هستند بنابراین حریره بادام یک منبع سالم و طبیعی از کلسیم است که می تواند به تقویت و باز سازی استخون ها کمک کند و همچنین بزرگسالان با مصرف این غذای خوشمزه می توانند دردهای استخوانی و مفصلی خود را کاهش دهند.

 تنظیم اشتها

حریره بادام یک غذا یا یک دسر مقوی است که حاوی مقادیری  پروتئین و فیبر است به همین دلیل حریره بادام برای مدت طولانی می تواند موجب احساس سیری ‌شود زیرا انرژی این غذا به آرامی آزاد می شود بنابراین می تواند برای مدت طولانی شما را از نظر انرژی سرحال و شاداب نگه دارد.اگر شما جزء افرادی هستید که در بین زمان صبحانه و ناهار دچار ضعف شدید و گرسنگی می شوید بهتر است حریره بادام را در برنامه غذایی خود در وعده صبحانه قرار دهید.

 محافظت از بدن در برابر بیماری‌های قلبی

بادام حاوی منیزیم است بنابراین مصرف حریره بادام می تواند با کاهش فشار خون از بیماری‌های قلبی جلوگیری کند.

درمان سرماخوردگی

حریره بادام یکی ازغذاهای بسیار مقوی است که درهنگام سرماخوردگی می تواند با کاهش خشکی مجاری تنفسی به کاهش سرفه و نرم شدن گلو کمک ‌کند وعلائم این بیماری را کاهش دهد.

بارداری

مصرف بادام به خانم های باردار به شدت توصیه می شود زیرا این خوراکی طبیعی حاوی مقادیر مناسبی از اسید فولیک طبیعی است که می تواند از ایجاد نقص‌های مادرزادی در جنین جلوگیری کند. بنابراین می توانید با مصرف حریره بادام از فواید سلامتی شیر و بادام استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا