آشپزی و دستور پخت

طرز تهیه همبرگر گیاهی

همبرگر گیاهی یک همبرگر  بسیار سالم است که از سبزیجات، غلات کامل و حبوبات (مانند لوبیا یا عدس) تهیه می شود. اینها مواد مفیدی هستند که فیبر و انواع ویتامین ها و مواد معدنی را فراهم می کنند. این همبرگرها جایگزین مناسبی برای انواع همبرگرهای حاوی گوشت هستند و همچنین این یک غذای مناسب برای افرادی است که به دلایل مختلف علاقه ای به مصرف گوشت ندارند.

فواید سلامتی همبرگر گیاهی

کم چرب و کم کالری است

اگر تصمیم گرفته اید کمی وزن کم کنید اما نمی خواهید رژیم غذایی خود را به شدت تغییر دهید، یک همبرگر گیاهی یک مکمل ایده آل برای منوی غذای روزانه شما است. همبرگرهای گیاهی دارای چربی اشباع کمی هستند و به همین دلیل به یک غذای رژیمی عالی تبدیل شده اند.

یک همبرگر گوشت گاو بدون چربی معمولی حاوی حدود 10 گرم چربی است  در حالی که یک همبرگر گیاهی متوسط ​​فقط حدود سه گرم چربی دارد. با این حال، همه همبرگرهای گیاهی دارای محتوای چربی کمی نیستند بنابراین  بهتر است در هنگام خرید این همبرگرها به برچسب ها نگاهی بیندازید.

برخی از همبرگرهای گیاهی کم چرب هستند، اما در واقع حاوی چربی بیشتری نسبت به همبرگرهای گوشت گاو معمولی دارند. بسیاری از همبرگرهای گیاهی نیز کالری کمتری نسبت به همبرگرهای گوشت دارند. برخی از همبرگرهای گیاهی 70 کالری دارند در مقایسه با همبرگر گوشت گاو که می تواند بیش از 200 کالری درهر وعده داشته باشد، انتخاب بسیار مناسب تری برای پیروی از یک تغذیه سالم هستند.

فاقد مواد نگهدارنده و یا فقط حاوی مقدار بسیار کمی ماده افزودنی است

نگهدارنده ها افزودنی های غذایی مجازی هستند که معمولا در غذاهای فرآوری شده استفاده می شود. مواد  نگهدارنده به منظور افزایش عمر مفید مواد غذایی اضافه می شود. این مواد برای تولید کنندگان مواد غذایی مفید است اما برای سلامتی مصرف کنندگان مضر است.

نگهدارنده هایی که اغلب در برگرهای گوشت استفاده می شوند حاوی مقادیر بالایی نیتریت سدیم هستند که می تواند منجر به ایجاد بیماری های خطرناکی مانند سرطان مغز یا سرطان خون شوند اما در همبرگرهای گیاهی به دلیل نبود پروتئین های حیوانی اغلب از مواد نگهدارنده  استفاده نمی شود بنابراین از نظر سلامتی می توانند ایمن باشند.

سرشار از فیبر است

برگرهای گیاهی نه تنها به حفظ تعادل وزن و جلوگیری از عفونت باکتریایی کمک می کنند بلکه می توانند به شما در پیشگیری از بیماری های جدی مانند سرطان روده بزرگ نیز کمک کنند. این به این دلیل است که یک برگر گیاهی حاوی مقدار زیادی فیبر است. این فیبر نه تنها برای روده بزرگ مفید است بلکه برای قلب شما نیز مفید است. مصرف گوشت قرمز مانند گوشت گاو می تواند با سرطان روده بزرگ مرتبط باشد.

به پیشگیری از بیماری ها کمک می کند

برخی از همبرگرهای گیاهی می توانند با کمک به جلوگیری از بیماری برای سلامتی شما مفید باشند. به عنوان مثال، سویا (که معمولاً یک عنصر در همبرگرهای گیاهی است) حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که به کاهش کلسترول LDL کمک می کند. کلسترول می تواند شریان ها و جریان خون را مسدود کند و باعث بیماری قلبی یا حمله قلبی شود. سویا موجود در همبرگر گیاهی با کمک به استخوان‌ ها در حفظ  کلسیم می ‌تواند به شما در جلوگیری از پوکی استخوان و سایر بیماری‌ های استخوانی نیزکمک کند.

یکی از مضرات خوردن همبرگرهای گیاهی آماده این است که برخی از آنها ممکن است حاوی مقادیر زیادی سدیم باشند. به همین دلیل باید به برچسب های تغذیه دقت کنید تا مطمئن شوید که همبرگر بیش از حد حاوی سدیم نباشد.

طرز تهیه همبرگر گیاهی خانگی

مواد لازم:

  • یک نوع حبوبات ( نخود، لوبیا سفید، عدس ، بلغور جو و انواع غلات) حدود 300 گرم
  • سیر (براساس ذائقه می توانید آن را حذف کنید) چند حبه
  • پودر سوخاری یا آرد ذرت یا نخودچی حدود نصف فنجان
  • تخم مرغ بزرگ یک عدد
  • نمک، فلفل، زردچوبه و آویشن به مقدار لازم
  • پیاز یک عدد رنده و آب گرفته شده

این مواد برای تهیه خمیر همبرگر گیاهی لازم هستند. شما ابتدا باید حبوبات را پخته و سپس چرخ کنید و یا اینکه با سایر مواد بالا در غذاساز بریزید اگر خمیر همبرگر شما شل بود می توانید چند قاشق آرد اضافه کنید تا مواد انسجام کافی داشته باشند. سپس بهتر است حدود یک یا دوساعت به این مواد استراحت دهید و ظرف حاوی مواد همبرگر را در یخچال قرار دهید. بعد از اتمام زمان استراحت می توانید خمیر را قالب زده و در روغن سرخ کنید و سپس با استفاده از گوجه خیار شور کاهو و سس قارچ میل نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا