پیش فرض

فواید و عوارض پماد زینک اکساید

پماد زینک اکساید یک محافظ پوست است که از پوست در برابر تحریکات جزئی محافظت می کند. پمادها و کرم‌های حاوی زینک اکساید برای درمان و پیشگیری از راش پوشک و سایر تحریکات جزئی پوست مانند بریدگی، خراش و سوختگی استفاده می‌شوند. برخی از محصولات اکسید روی نیز ممکن است به عنوان ضد آفتاب استفاده شوند.

آیا پماد زینک اکساید برای پوست مفید است؟

اکسید روی به صورت موضعی برای محافظت از پوست در برابر تحریک ناشی از بثورات پوشک استفاده می شود. این ماده یک محافظ پوست بدون نسخه با اشکال مختلف دارویی از جمله لوسیون، کرم، پماد و خمیر است. اکسید روی یک سد فیزیکی بر روی پوست ایجاد می کند و در نتیجه از آن در برابر عوامل تحریک کننده محافظت می کند. این مانع فیزیکی روی پوست تحریک شده نیز اثر تسکین دهنده دارد.

پماد زینک اکساید برای چه مواردی استفاده می شود؟

در اینجا برخی از رایج ترین کاربردهای موضعی پماد اکسید روی آورده شده است:

  • برای محافظت و خشک کردن
  • برای تسکین تحریکات پوستی مرتبط با اگزما و خراش‌های جزئی و زخم‌ها
  • برای درمان هموروئید با استفاده از شیاف رکتال اکسید روی
  • برای جلوگیری و محافظت از پوست چروکیده، باد سوخته و ترک خورده
  • برای استفاده به عنوان ضد آفتاب

غلظت های کم تا متوسط اکسید روی (10-20٪) برای جلوگیری از بیماری های پوستی مانند راش پوشک استفاده می شود. غلظت های بالاتر (40%) ممکن است برای درمان ناحیه آسیب دیده استفاده شود.

آیا پماد زینک اکساید ضد قارچ است؟

پماد زینک اکساید ضد قارچ نیست. با اینحال محصولات دارویی ترکیبی در دسترس هستند که حاوی هر دو ضد قارچ و اکسید روی موضعی هستند. به عنوان مثال Vusion یک پماد پوستی است که حاوی میکونازول (داروی ضد قارچ)، 15٪ اکسید روی و وازلین سفید است. این محصول بثورات پوشک کودک شما که به دلیل کاندیدیازیس (عفونت مخمری) ایجاد شده است را درمان می کند.

آیا می توان از زینک اکساید به جای ضد آفتاب استفاده کرد؟

برای برخی افراد، کرم ضد آفتاب حاوی اکسید روی ممکن است بهتر از ضد آفتاب های شیمیایی باشد. ضد آفتاب های حاوی اکسید روی، ضد آفتاب های فیزیکی یا ضد آفتاب های معدنی نامیده می شوند. آنها با ایجاد یک مانع فیزیکی بر روی سطح پوست از آسیب اشعه های مضر UV خورشید به پوست شما جلوگیری می کنند. ضد آفتاب های فیزیکی محافظت گسترده ای در برابر اشعه های UVA و UVB دارند.

با این حال، ضد آفتاب ‌های اکسید روی می ‌توانند رگه های سفید گچی روی پوست باقی بگذارند. همچنین، ضد آفتاب های فیزیکی باید بیشتر از ضد آفتاب های شیمیایی استفاده شوند. اخیراً، کرم ‌های ضدآفتاب حاوی نانوذرات اکسید روی محبوب شده‌اند، زیرا رنگ سفید که بسیاری از مردم آن را آزاردهنده می‌دانند، برجا نمی گذارند.

علاوه بر این، نانوذرات اکسید روی دارای فعالیت ضد میکروبی (خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی) هستند. در نتیجه، ضد آفتاب های اکسید روی (ضدآفتاب های فیزیکی) انتخاب مناسبی برای افرادی است که قرمزی و روزاسه را تجربه می کنند و پوست حساسی دارند.

عوارض جانبی پماد زینک اکساید چیست؟

اکسید روی موضعی به طور کلی به خوبی تحمل می شود. با این حال، عوارض جانبی احتمالی شامل تحریک پوست است. اگر این اتفاق افتاد، باید مصرف موضعی اکسید روی را متوقف کنید و به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

در تعداد کمی از افراد، اکسید روی می تواند عوارض جانبی جدی مانند واکنش آلرژیک ایجاد کند. علائم جدی واکنش های آلرژیک شامل بثورات پوستی، کهیر و خارش است. زینک اکساید موضعی هیچ تداخل دارویی قابل توجهی ندارد. با این حال، برای هرگونه تداخل احتمالی با سایر داروها باید با پزشک خود مشورت کنید.

نکات و اقدامات احتیاطی برای استفاده پماد زینک اکساید

  • زینک اکساید موضعی فقط برای استفاده خارجی است. هنگام استفاده از محصولات موضعی اکسید روی از تماس با چشم خودداری کنید.
  • اگر به هر یک از مواد فعال یا غیر فعال این محصولات حساسیت دارید، از اکسید روی موضعی استفاده نکنید.
  • از زینک اکساید به صورت موضعی فقط در ناحیه آسیب دیده، مانند ناحیه پوشک کودک، طبق بروشور یا دستور پزشک خود استفاده کنید.
  • در صورت فراموشی دوز، به محض یادآوری، پماد زینک اکساید را بمالید. با این حال، اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید.

نحوه نگهداری و دور انداختن ایمن پماد زینک اکساید

روش نگهداری پمادها روی بسته بندی محصول نوشته شده است. پماد زینک اکساید را بر اساس موارد درج شده بر روی محصول نگهداری کنید. این محصولات معمولا در دمای اتاق نگهداری می شوند و نیازی به نگهداری در یخچال ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا