شیرین کننده ها

فواید و مضرات نئوتام برای سلامتی چیست؟

نئوتام یک شیرین کننده مصنوعی غیر مغذی است که 7000 تا 13000 برابر شیرین تر از قند است و با شماره E961  نیز شناخته می شود. نئوتام حاوی اسیدهای آمینه، آسپارتیک اسید و فنیل آلانین است که با افزودن یک گروه 6 کربنی (نئوهگزیل) به نیتروژن آمین آسپارتام تولید می شود. این ترکیب برای شیرین کردن انواع غذاها و نوشیدنی ها به تنهایی یا در ترکیب با سایر شیرین کننده های مغذی یا غیر مغذی استفاده می شود.

این شیرین کننده به خوبی جذب بدن می شود ولی در بدن انباشته نمی شود. نئوتام در سال 2010 توسط اتحادیه اروپا تایید شد و تاکنون هیچ عارضه جانبی از آن کشف نشده است.

این شیرین کننده هدف بیش از 100 مطالعه بوده است. پس از بررسی مطالعات انجام شده، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرد که استفاده از نئوتام به عنوان شیرین کننده و تقویت کننده طعم غذا و نوشیدنی کاملا بی خطر است.

نتایج مطالعات تأیید کرد که نئوتام حتی برای زنان باردار و شیرده، کودکان و افراد مبتلا به دیابت و همچنین افرادی که از فنیل کتونوری رنج می‌برند قابل استفاده است. طعم شیرین آن مانند قند است اما به دلیل خواص شیرین کنندگی قوی آن باید در مقادیر بسیار کم استفاده شود.

تاریخچه نئوتام

نئوتام  توسط شرکتNutraSweet  ساخته شد همان شرکتی که آسپارتام را تولید کرد. نئوتام اولین بار توسط شیمیدانان در پایان قرن بیستم تولید شد. هدف این بود که شیرین کننده مصنوعی جدیدی که میزان قابل توجهی شیرین تر از آسپارتام باشد و همچنین راحت تر در آب و نوشیدنی های الکلی حل شود، به بازار عرضه شود.

علاوه بر این، تولید کنندگان می‌ خواستند که نئوتام مانند اغلب شیرین‌ کننده‌های مصنوعی، طعم تلخی از خود به جای نگذارد. در حال حاضر این شیرین کننده در بیش از 50 کشور از جمله ایالات متحده، کانادا، روسیه، چین، ژاپن، اسرائیل و ایران استفاده می شود.

مزایا و کاربردهای نئوتام

با وجود اینکه مصرف کنندگان همچنان با شک و تردید به این محصول نگاه می کنند، اما تاکنون هیچ عوارض جانبی در رابطه با آن گزارش نشده است. نئوتام در بسیاری از محصولات مانند غلات، دسرهای یخ زده، بستنی ها، آدامس ها، محصولات پخته شده، پوره ها، آب میوه ها، شیک ها، شهد و غیره به طور کامل جایگزین قند می شود. می توان آن را بلافاصله استفاده کرد یا به دستور پختی که نیاز به عملیات حرارتی دارد اضافه کرد. در هر دو مورد، کیفیت طعم آن  کاملا حفظ می شود.

این شیرین کننده کالری کمی دارد و برای افراد دارای اضافه وزن که سعی در حفظ رژیم های غذایی خاص دارند، اما نمی توانند زندگی بدون خوردن چیزی شیرین را تصور کنند، مناسب است. دیابتی ها نیز می توانند دسرهای مورد علاقه خود را با جایگزین کردن قند موجود در آن با نئوتام میل کنند، بدون اینکه این دسر بر سلامتی آن ها تأثیر سوء داشته باشد.

در عین حال، تحقیقات نشان می دهد که نئوتام می تواند توسط زنان باردار و مادران شیرده استفاده شود زیرا عواقبی برای رشد جنین ندارد. با این حال، مادران آینده نباید فراموش کنند که در این دوران حساس نیاز به مصرف محصولات بسیار مغذی دارند و نئوتام جزء مواد مغذی نیست. زنان باردار و شیرده باید قبل از شروع استفاده با یک متخصص مشورت کنند.

همچنین ثابت شده است که نئوتام می تواند توسط کودکان استفاده شود زیرا بر رشد آنها تأثیر نمی گذارد یا رفتار آنها را تغییر نمی دهد. اما مصرف آن برای کودکان زیر 2 سال توصیه نمی شود زیرا آنها بیشترین نیاز را به محصولات غذایی طبیعی و سرشار از مواد سالم دارند. به گفته دانشمندان، نئوتام را می توان در یک رژیم غذایی سالم برای کودکانی که از چاقی رنج می برند، گنجاند.

دوز روزانه نئوتام

دوز توصیه شده 0.1 میلی گرم از این ماده به ازای هر 2 پوند (1 کیلوگرم) وزن بدن است. نئوتام به دلیل ارتباط آن با آسپارتام که یک شیرین کننده سرطان زا و سمی محسوب می شود، بارها توسط دانشمندان مورد مطالعه و آزمایش قرار گرفته است. آزمایشات متعددی بر روی حیوانات و افراد انجام شده است که ثابت می کند مصرف این شیرین کننده حتی در مقادیر بسیار بیشتر از دوز توصیه شده روزانه تأثیری بر رشد و نمو کودکان ندارد.

خطرات و عوارض نئوتام

برخی از دانشمندان اصرار دارند که این ترکیب مضر است و کمتر از سایر شیرین کننده های مصنوعی سمی نیست. علاوه بر این به گفته برخی از محققان، مصرف شیرین‌ کننده‌های دیگری غیر از قند بدن را «گیج» می‌ کند و باعث افزایش وزن می‌ شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا