پیش فرض

لوله شیشه ای در سایز  مختلف

لوله شیشه ای که به آن لوله آزمایش نیز می گویند، یک ظرف استوانه ‌ای شفاف با کف بسته و سر باز است که در آزمایشگاه به فور استفاده می شود. لوله های شیشه ای در آزمایش های مختلف بسیار رایج هستند. طراحی دقیق لوله های آزمایش به کاربرد مورد نظر آنها بستگی دارد. موارد استفاده از لوله های آزمایش شامل نگهداری نمونه ها (روی جا لوله ای، یخچال یا فریزر)، انجام آزمایشات مختلف، کشت میکروبی و سانتریفیوژ می باشد.

وقتی اکثر مردم به لوله آزمایش فکر می کنند، احتمالاً لوله های آزمایش شیمی که در مدرسه استفاده می کردند به ذهنشان خطور می کند. لوله ‌های آزمایش شیمی معمولی از شیشه ساخته می‌ شوند که استوانه آن در قسمت پایین بسته شده و شکل نیمکره ای می‌ گیرد و در بالا باز هستند. استفاده از شیشه با انبساط حرارتی کم، این لوله های آزمایش را قادر می سازد تا حرارت سریع تا چند صد درجه سانتیگراد را تحمل کنند. بخش نیمکره ای تمیز کردن لوله را تسهیل می کند در حالی که لبه نورد شده در بالا ریختن مواد را تسهیل می کند. از قفسه های لوله آزمایش برای نگه داشتن لوله های آزمایش در جهت عمودی استفاده می شود.

مزایای لوله شیشه ای

  • استفاده ساده و ایمن
  • مقاوم در برابر دما
  • از نظر شیمیایی مقاوم است
  • یکنواختی ابعادی
  • ایده آل برای کاربردهای پزشکی و صنعتی

انواع لوله شیشه ای

انواع لوله آزمایش بر اساس مواد:

  1. لوله آزمایش شیشه ای سودا آهک: شیشه های سودا آهکی استاندارد، رایج ترین نوع شیشه است. شیشه سودا آهک ارزان، از نظر شیمیایی پایدار و نسبتاً سخت است.
  2. لوله آزمایش شیشه ای بوروسیلیکات: شیشه بوروسیلیکات از جهات مختلف نسبت به شیشه سودا آهک برتری دارد. کمتر مستعد حمله شیمیایی است و ضریب انبساط کمتری دارد و در مقابل تنش حرارتی مقاوم ‌تر است.
  3. لوله آزمایش شیشه کوارتز: شیشه کوارتز مقاومت در برابر شوک حرارتی قوی با نرخ انتقال اشعه مادون قرمز (IR) بالا را ترکیب می کند. علاوه بر اینکه از نظر شیمیایی خالص و مقاوم است، دارای کیفیت دمای بالا نیز می باشد.
  4. لوله آزمایش شیشه ای Pyrex: شیشه پیرکس یک شیشه بوروسیلیکات ثبت شده اضافی با استحکام و پایداری قابل توجه، شفافیت خیره کننده و مقاومت عالی در برابر مواد شیمیایی، ناخالصی ها و نوسانات شدید دما است.

انواع لوله شیشه ای بر اساس موارد استفاده

  1. لوله های آزمایش قابل استفاده مجدد: این نوع لوله های آزمایش از شیشه بوروسیلیکات 3.3 با بهترین کیفیت تولید می شوند. در برابر دماهای بالا با دوام تر و مقاوم تر هستند. پس از استریل، می توان از این لوله ها مجددا استفاده کرد. این ها برای واکنش های شیمیایی که نیاز به دقت بسیار بالایی دارند در آزمایشگاه استفاده می شوند. قابل بازیافت هستند.
  2. لوله های آزمایش یکبار مصرف: این لوله های آزمایش از دو نوع شیشه بورو 5.1 و بورو 7.0 ساخته شده اند. لوله های آزمایش یکبار مصرف بسیار مقرون به صرفه هستند و پس از استفاده دور انداخته می شوند.

انواع لوله شیشه ای بر اساس اندازه

لوله جوش

لوله جوش یک ظرف استوانه ای کوچک است که برای گرم کردن سریع اقلام در شعله Bunsen استفاده می شود. در اصل لوله جوش، یک لوله آزمایشی است که تقریباً 50 درصد بزرگتر است. آنها باید به اندازه کافی پهن باشند تا مواد به شدت بجوشند، برخلاف لوله آزمایش که خیلی باریک است. یک مایع در حال جوش هنگام گرم شدن می تواند از انتهای لوله آزمایش منفجر شود زیرا جایی برای خروج حباب های گاز جدا از مایع اطراف وجود ندارد.

لوله احتراق

لوله احتراق مشابه لوله جوش استفاده می شود، با این تفاوت که کوچک تر است و دیواره های نازک تری دارد. هدف اصلی آن حفظ مقادیر کمی از موادی است که مستقیماً توسط مشعل Bunsen یا سایر منابع حرارتی گرم می شوند. در تست هم جوشی سدیم از این نوع لوله استفاده می شود. به دلیل سوراخ باریک آنها، تمیز کردن لوله های احتراق دشوار است. هنگامی که برای گرم کردن شدید مواد استفاده می شود، زغال ایجاد شده ممکن است به دیوارها بچسبد. به طور معمول، آنها یکبار مصرف هستند.

در پایان

لوله های شیشه ای با خواص شیمیایی، مکانیکی و حرارتی خوب می توانند در مصارف مختلف روزانه آزمایشگاه  همچنین تجاری مورد استفاده قرار گیرند. نکته جالب اینکه پایداری شیشه 30 برابر سرامیک و 150 برابر فولاد ضد زنگ است. برای داشتن چشم انداز شفاف، همیشه لوله های شیشه ای را بلافاصله پس از استفاده تمیز کنید تا از چسبیدن باقی مانده های شیمیایی جلوگیری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا