پزشکی و دارویی

معرفی گیاه آشواگاندا (اشووغوندا) و خواص آن

گیاه آشواگاندا (اشووغوندا) مدت‌هاست در طب سنتی برای افزایش انرژی، بهبود سلامت عمومی و کاهش التهاب، درد و اضطراب استفاده می ‌شود. اگر فردی عصبی یا پر استرس هستید، احتمالاً در مورد شگفتی های آشواگاندا چیزهایی شنیده باشید. ما در این مقاله به اصول اولیه و برخی از مزایای اثبات شده پزشکی استفاده از آشواگاندا خواهیم پرداخت.

گیاه آشواگاندا چیست؟

آشواگاندا (با نام عملی Withania somnifera) درختچه ای همیشه سبز است که در هند، آفریقا و بخش هایی از خاورمیانه یافت می شود. از ریشه گیاه آشواگاندا برای تهیه دارو استفاده می شود. آشواگاندا برای بسیاری از شرایط سلامتی کاربرد دارد، اما تاکنون شواهد علمی کافی برای حمایت از استفاده از آن وجود ندارد.

فواید سلامتی گیاه آشواگاندا

استرس و اضطراب را کاهش می دهد

آشواگاندا به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند. یکی از راه‌ های انجام این کار، کاهش سطح کورتیزول، هورمونی است که در پاسخ به استرس ترشح می ‌شود. گیاه Ginseng نیز در این زمینه کمک کننده است.

عملکرد شناختی را تقویت می کند

یک مطالعه نشان داد که مصرف این گیاه حافظه و زمان واکنش را در بزرگسالان سالم بهبود می بخشد. مطالعه دیگری نشان داد که عملکرد را در افراد مبتلا به  ADHD (بیش فعالی) بهبود می بخشد. علاوه بر این، آشواگاندا ممکن است به جلوگیری از زوال شناختی مرتبط با افزایش سن کمک کند.

سطوح انرژی را افزایش می دهد

یک مطالعه نشان داد که آشواگاندا باعث افزایش استقامت و کاهش خستگی در افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن می شود. همچنین ممکن است به بهبود عملکرد ورزشی کمک کند.

سطح قند خون را تنظیم می کند

آشواگاندا حساسیت به انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم بهبود می بخشد. علاوه بر این، ممکن است به کاهش سطح قند خون ناشتا و بهبود علائم دیابت کمک کند.

فشار خون را کاهش می دهد

نشان داده شده است که آشواگاندا به کاهش فشار خون کمک می کند. یک مطالعه نشان داد که فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بهبود می بخشد.

سلامت قلب را بهبود می بخشد

این گیاه عملکرد قلب را در افراد مبتلا به نارسایی قلبی بهبود می بخشد. همچنین ممکن است به کاهش سطح کلسترول و محافظت در برابر بیماری قلبی کمک کند.

التهاب و درد را کاهش می دهد

آشواگاندا التهاب را در افراد مبتلا به آرتریت کاهش می دهد. همچنین ممکن است به کاهش درد و درد عضلانی کمک کند.

از سیستم ایمنی پشتیبانی می کند

این گیاه فعالیت سلول های ایمنی را در افراد مبتلا به سرطان افزایش می دهد. علاوه بر این، آشواگاندا ممکن است به کاهش شدت سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. گیاه Ginseng نیز برای تقویت سیستم ایمنی مفید است.

به کاهش وزن کمک می کند

آشواگاندا چربی بدن افراد دارای اضافه وزن را کاهش می دهد. همچنین ممکن است اشتها و هوس خوردن را کاهش داده، که هر دو می توانند به کاهش وزن کمک کنند.

به سم زدایی بدن کمک می کند

این گیاه فعالیت آنزیم های سم زدایی را در افراد مبتلا به آسیب کبدی افزایش می دهد. همچنین ممکن است به محافظت در برابر سمیت فلزات سنگین کمک کند.

افزایش باروری در مردان و زنان

یک مطالعه نشان داد که آشواگاندا باعث افزایش تعداد و تحرک اسپرم در مردان شد. مطالعه دیگری نشان داد که عملکرد تخمدان را در زنان بهبود می بخشد. علاوه بر این، ممکن است به بهبود میل جنسی در مردان و زنان کمک کند. گیاه Ginseng نیز برای بهبود باروری خصوصا در مردها توصیه می شود.

چرخه قاعدگی را تنظیم می کند

آشواگاندا طول مدت و شدت دردهای قاعدگی را در زنان کاهش می دهد. همچنین ممکن است به کاهش خطر سرطان رحم کمک کند.

به مبارزه با سرطان کمک می کند

این گیاه از رشد سلول های سرطانی در افراد مبتلا به سرطان سینه جلوگیری می کند. همچنین ممکن است به کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی نیز کمک کند.

مقدار مصرف گیاه آشواگاندا

آشواگاندا به شکل آدامس، کپسول، قطره مایع و پودر موجود است که می توانید آن ها را با نوشیدنی مخلوط کنید. بدون توجه به فرمی که استفاده می کنید، دوز آن معمولاً 500 میلی گرم دو بار در روز است.

عوارض جانبی گیاه آشواگاندا

  • ناراحتی های گوارشی
  • اسهال
  • استفراغ و حالت تهوع

بیشتر مردم می توانند آن را مصرف کنند، اگرچه همیشه بهتر است ابتدا با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید. اگر مشکل تیروئید دارید، قویاً توصیه می شود قبل از مصرف آشواگاندا با پزشک خود مشورت کنید. سایر شرایطی که هنگام استفاده از آشواگاندا نیاز به احتیاط دارند عبارتند از: بارداری یا شیردهی و بیماری خودایمنی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا