پوست و مو

مقدار SPF در کرم ضد آفتاب چیست؟

SPF در کرم ضد آفتاب مخفف فاکتور محافظت در برابر آفتاب است. SPF یک کرم ضد آفتاب معیاری نسبی است که نشان می دهد چقدر از پوست شما در برابر آسیب های ناشی از اشعه UVB محافظت می کند.

پوست ما حاوی سلول هایی به نام ملانوسیت است. این سلول ها ملانین تولید می کنند که درجاتی از محافظت طبیعی در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش به ما می دهد. صرف نظر از رنگ پوست شما، استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب بسیار مهم است.

اعداد SPF به چه معناست؟

SPF 30 به این معنی است که هنگام استفاده از کرم ضد آفتاب برای ایجاد قرمزی خفیف در پوست (به نام اریتما) 30 برابر بیشتر از زمانی که بدون ضد آفتاب طول می‌کشد، زمان نیاز است. بنابراین اگر پوست شما 10 دقیقه طول می کشد تا قرمزی خفیف بدون ضد آفتاب ایجاد شود، 5 ساعت طول می کشد تا با یک ضد آفتاب SPF 30 قرمزی به همان میزان ایجاد شود.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که SPF در آزمایشگاه در شرایط بسیار کنترل شده و اغلب با استفاده از بخش بسیار باریکی از طیف UV اندازه گیری می شود. وقتی بیرون هستید، بسیاری از عوامل دیگر مانند تعریق، انعکاس آب و حتی جایی که زندگی می کنید، تاثیرگذار هستند.

کرم ضد آفتاب نیز فوراً شروع به تاثیرگذاری نمی کند. ممکن است 30 دقیقه طول بکشد تا پوست شما به طور کامل آن را جذب کند. برای محافظت بهتر، کرم ضد آفتاب را باید 20 تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن در داخل خانه استفاده کنید.

آیا SPF بالاتر به این معنی است که ضد آفتاب موثرتر است؟

در حالی که کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالاتر از نظر فنی اشعه‌های فرابنفش بیشتری را مسدود می ‌کنند، با افزایش میزان آنها بازدهی کرم کاهش می‌یابد. تفاوت زیادی بین SPF 10 و SPF 20 وجود دارد، اما بین SPF 30 و SPF 60 تفاوت زیادی وجود ندارد.

همچنین، SPF بالاتر به این معنی نیست که باید دفعات کمتری اعمال شود. همه ضد آفتاب‌های با SPF بالا نیز محافظت گسترده‌ای را ارائه نمی ‌کنند. بنابراین از یک ضد آفتاب با طیف وسیع حداقل 30 SPF استفاده کنید.

همچنین باید بدانید که وقتی در مورد SPF صحبت می کنیم، فقط در مورد محافظت در برابر یک نوع خاص از اشعه UV یعنی اشعه UVB صحبت می کنیم.

انواع اشعه UV

سه نوع اشعه UV وجود دارد: اشعه UVA،UVB  و UVC. در حالی که همه آنها از خورشید می آیند، تنها اشعه های UVA و UVB به سطح زمین می رسند.

  • UVA : اکثریت قریب به اتفاق (%95) از اشعه های UV که به سطح زمین می رسد، اشعه UVA است. آنها علاوه بر بروز سرطان، نقش مهمی در روند پیری پوست و ایجاد چین و چروک دارند.
  • UVB : اشعه های UVB،  5 درصد دیگر از نور UV را تشکیل می دهند که از خورشید به ما می رسد. اشعه UVB به DNA  پوست آسیب می رساند و علت اصلی قرمزی پوست، آفتاب سوختگی و سرطان پوست است.
  • UVC : از آنجایی که آنها توسط لایه ازن جذب می شوند، اشعه های UVC هرگز به سطح  زمین نمی رسند. اشعه های UVC ساخته دست بشر در برخی از تخت های برنزه وجود دارند.

اهمیت استفاده از SPF در انواع ضد آفتاب

برای اینکه به پوست آسیب وارد شود، نیازی به آفتاب سوختگی نیست. اگرچه اشعه UVB توسط شیشه پنجره مسدود می شود، اشعه UVA اینطور نیست. این بدان معناست که حتی زمانی که داخل خانه هستید، در معرض مقداری اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرید. این یکی از دلایلی است که مطالعات کنونی نشان می دهد که بهترین محافظت از پوست، استفاده روزانه از کرم های ضد آفتاب در مناطقی است که پوست در معرض بیشتر قرار می گیرد.

از آنجایی که SPF فقط در برابر اشعه‌های UVB اثربخش است نباید تنها چیزی باشد که در برچسب ضد آفتاب به دنبال آن باشید. متأسفانه، یک سیستم ساده مانند SPF برای نشان دادن درجه محافظت در برابر اشعه UVA وجود ندارد. بنابراین، برای محافظت از خود در برابر اشعه‌های UVA، مهم است که ضد آفتابی را انتخاب کنید که دارای برچسب محافظت با طیف وسیع باشد.

سخن آخر

محافظت در برابر نور خورشید بسیار مهم است و استفاده از کرم ضد آفتاب در حفظ سلامت پوست و پیشگیری از سرطان بسیار مهم است. به یاد داشته باشید نور خورشید در طول زندگی به پوست شما آسیب می رساند نه فقط زمانی که در ساحل آفتاب سوخته می شوید بنابراین استفاده از ضد آفتاب را فراموش نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا