تغذیه و رژیم

مهمترین خواص نارنج را بشناسید و آن را استفاده کنید

نارنج یکی از مرکبات پرخاصیت است که در فصل زمستان به بازار می آید. پوست نارنجی آن خشن، ضخیم است. گوشت آن کمی آبدار، اسیدی و حاوی دانه های زیادی است و در مناطقی با آب و هوای گرم رشد می کند.

منشا نارنج جنوب شرقی آسیا است و اعراب آن را در قرن 9 یا 10 به ایران، عراق، سوریه، فلسطین، مصر، شمال آفریقا و سپس در سیسیل، ساردینیا و اسپانیا معرفی کردند. این صلیبی‌ها بودند که آن را در سراسر اروپا پخش کردند، جایی که برای نزدیک به 500 سال، تنها درخت مرکباتی بود که کشت می‌شد. در آن زمان، عمدتاً به دلیل خواص دارویی آن و عطری که از گل هایش گرفته میشد، شهرت داشت.

درخت نارنج اکنون در بسیاری از نقاط جهان کشت می شود. از گل هایی خشک شده آن در چای استفاده می کنند. همچنین از اسانس گل آن در عطرسازی، نوشابه‌ها، بستنی‌ها، شیرینی‌ها و آدامس‌ها استفاده می‌شود. از عرق  گلبرگ های آن اغلب در غذاهای شرقی استفاده می شود. اسانس بدست آمده از برگ ها و شاخه های آن هنگام هرس درختان در داروسازی، عطرسازی و صنایع غذایی استفاده می شود.

پوست نارنج معمولاً در تهیه نوشیدنی ها استفاده می شود. از گل ها در تهیه روغن نرولی یا عرق بهارنارنج استفاده می شود. از برگ های آن روغن ضروری بدست می آید. گل ها و برگ ها از یک اسانس تشکیل شده اند که حاوی 50 درصد لینالیل استات در برگ ها و 35 درصد لینالول در گل ها است.

مزایای سلامتی نارنج

  • گردش خون مویرگی را بهبود می بخشد.
  • به کاهش وزن کمک می کند.
  • به کاهش اشتها کمک می کند.
  • برای معده دردهای خاص مفید است.
  • به رفع اختلالات خواب و آرامش اعصاب کمک می کند.

خواص و فواید نارنج

میوه نارنج به دلیل وجود گلیکوزید فلاونیک سرشار از ویتامین ها به ویژه ویتامین C، ویتامین های گروه B و ویتامین P است. همچنین دارای کربوهیدرات، پروتئین، مواد معدنی، اسیدهای فنولیک و همچنین فلاونوئیدهای زیادی است.

پوست نارنج حاوی سینفرین است که اثر محرکی شبیه آدرنالین دارد و در ترکیب داروهای ضد احتقان استفاده می شود. این ماده در رگ ها اثر منقبض کننده عروق دارد، یعنی به کاهش قطر رگ های خونی کمک می کند.

نارنج به بازگرداندن نشاط و شادابی افراد خسته کمک می کند. برای تحریک دفاع طبیعی بدن مفید است و همچنین برخی از خواص تسکین دهنده برای کمک به خواب آرام، غلبه بر شرایط عصبی و فعالیت خوب روده ارائه می دهد.

معمولاً از نارنج برای کمک به افرادی که می خواهند اضافه وزن خود را کاهش دهند، استفاده می شود. آب نارنج در واقع باعث افزایش گرمازایی و در نتیجه چربی سوزی تحت تأثیر سینفرین موجود در آن می شود. همچنین احساس گرسنگی را کاهش می دهد در حال حاضر، سینفرین موضوع بحث های متعددی در جامعه علمی است زیرا می تواند مانند افدرین اثرات نامطلوبی بر سیستم قلبی عروقی داشته باشد.

اگر می خواهید وزن کم کنید، مصرف زیاد نوشیدنی، خوردن سبک به خصوص میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی و انجام فعالیت بدنی منظم نیز در کنار مصرف نارنج مهم است.

موارد منع مصرف نارنج

  • توصیه می شود محصولات حاوی کافئین (مانند قهوه) را همزمان با نارنج مصرف مصرف نکنید.
  • با درمان های دارویی خاصی تداخل دارد. قبل از مصرف نارنج به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید.

افرادی که مشکلات قلبی، فشار خون بالا و ترومبوز عروق کرونر دارند قبل از مصرف نارنج با پزشک صحبت کنند. افراد مبتلا به دیابت، اختلالات تیروئید، زنان باردار و شیرده و کودکان نیز از مصرف بیش از حد نارنج خودداری کنند.

تداخلات دارویی نارنج

مانند گریپ فروت و نارنج نیز می تواند منجر به افزایش یا در موارد کمتر کاهش اثرات برخی داروها شود. در واقع، مواد موجود در این میوه‌ها از متابولیسم آنزیم‌ها در این داروها جلوگیری می‌کند و در نتیجه غلظت آنها در خون افزایش می‌یابد که می‌تواند باعث واکنش‌های نامطلوب جدی و گاهی کشنده شود. تقریباً همه گروه‌های دارویی خصوصا داروهایی برای درمان سرطان، افسردگی، کلسترول خون بالا، فشار خون بالا، مشکلات قلبی استفاده می کنید با گریپ فروت و نارنج تداخل دارند.

مصرف کمتر از 250 میلی لیتر آب این میوه می تواند باعث افزایش دارو در خون شود که ممکن است برای 3 روز یا بیشتر باقی بماند. مقامات بهداشتی یادآوری می کنند که از مصرف این میوه ها یا آب آنها در صورت استفاده از دارو خودداری کنید مگر اینکه با پزشک یا داروساز در مورد خطر عوارض جانبی مشورت کرده باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا