پیش فرض

مواد شیمیایی صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

مواد شیمیایی صنعتی فرمولاسیون های شیمیایی هستند که برای استفاده در صنایع تولید می شوند. مواد شیمیایی صنعتی از حلال های صنعتی و گازهای صنعتی تشکیل شده است. آنها به عنوان مواد اولیه یا واسطه در ساخت سایر ترکیبات و محصولات شیمیایی استفاده می شوند. صنایع مختلف مانند الکترونیک، فلزات، بیوتکنولوژی، حفاظت از محیط زیست، داروسازی، هوافضا، فولادسازی، معدن، نیرو، نفت و گاز مواد شیمیایی صنعتی را خریداری و استفاده می کنند.

برخی از مواد شیمیایی صنعتی شامل حلال ها، واکنش دهنده ها، روان کننده ها، پوشش ها، رنگ ها، رنگ ها، جوهرها، تثبیت کننده ها، نرم کننده ها، عطرها، بازدارنده های شعله، هادی ها و عایق ها است. مواجهه قابل توجه با بسیاری از این مواد شیمیایی می تواند اثرات مضری برای افراد یا محیط زیست داشته باشد.

انواع مواد شیمیایی صنعتی

مواد شیمیایی صنعتی معمولا به دو دسته مواد شیمیایی آلی و معدنی تقسیم بندی می شوند. مواد شیمیایی آلی از سوخت های فسیلی و مواد زیست توده به دست می آیند، در حالی که مواد شیمیایی معدنی از ترکیب عناصر و ترکیبات دیگر تولید می شوند. نمونه هایی از مواد شیمیایی معدنی رایج عبارتند از کلرید سدیم، اکسید آهن و اسید هیدروکلریک. هر دو نوع این مواد به عنوان مواد تشکیل دهنده برای محصولات دیگر یا برای استفاده های خاص به مصرف کنندگان فروخته می شوند.

قرن هاست که از مواد شیمیایی صنعتی برای مصارف مختلف استفاده می شود، اما تولید گسترده و در مقیاس وسیع مواد شیمیایی با قلیاها و نمک های قلیایی پتاسیم و سدیم در اواخر دهه 1700 آغاز شد. در سال 1872، صنعت مواد شیمیایی با معرفی فرآیندهای کارآمدتر و کم ‌هزینه ‌تر متحول شد.

کاربرد مواد شیمیایی صنعتی

انواع مختلفی از مواد شیمیایی صنعتی وجود دارد که توسط صنایع برای مقاصد مختلف تولید می شوند. امروزه با رشد صنعت، رشد قابل توجهی در تقاضا برای مواد شیمیایی صنعتی برای کاربردهای مختلف وجود داشته است. برخی از مهمترین مواد شیمیایی صنعتی عبارتند از:

حلال های صنعتی

حلال ها برای تولید محلول ها در صنعت استفاده می شوند. املاح می تواند به شکل جامد، مایع یا گاز باشد. حلال به طور کلی یک مایع است، اما همچنین می تواند گاز، جامد یا مایع فوق بحرانی باشد. حلال های آلی در تولید محصولاتی مانند تمیز کننده ها، پاک کننده های ناخن، شوینده ها و عطرها کاربرد دارند.

اسید استیک یک حلال قطبی مانند آب و اتانول است که به دلیل خاصیت امتزاج پذیری آن توسط صنایع بسیار استفاده می شود. از اسید استیک بیشتر در تولید سرکه استفاده می شود. شکل رقیق نشده آن به نام اسید استیک یخبندان شناخته می شود. اسید استیک به عنوان یک حلال در ساخت اسید ترفتالیک و پلی اتیلن ترفتالات نیز کارایی دارد. بنزن یکی دیگر از حلال های آلی پرکاربرد است که می تواند مواد آلی مختلف را در مقایسه با هیدروکربن هایی مانند هگزان به خوبی در خود حل کند.

بخش های مختلف تولیدی مواد شیمیایی صنعتی مانند اتانول را خریداری می کنند که بعد از آب دومین حلال پرکاربرد در صنایع است. این حلال برای استفاده در محصولات مصرفی و بسیاری از صنایع ایده آل است، زیرا سمیت بسیار کمی دارد. صنایع محصولات مصرفی، حلال ‌های صنعتی مانند اتانول را برای استفاده در ساخت لوازم آرایشی، رنگ‌های خوراکی، ضدعفونی‌ کننده ‌ها و پاک ‌کننده ‌ها خریداری می ‌کنند. حلال های دیگری که در صنایع شیمیایی استفاده می شوند شامل متانول، پیریدین، تولوئن و زایلن است.

گازهای صنعتی

گازهای صنعتی مواد گازی هستند که برای استفاده در صنایع مختلف تولید می شوند. بخش های مختلف شیمیایی گازهای صنعتی را برای استفاده در حفاظت از محیط زیست، بیوتکنولوژی، داروسازی، انرژی هسته ای، پتروشیمی، معدن، هوافضا، کودها و الکترونیک خریداری می کنند. این گازهای صنعتی به صورت سیلندر گاز خریداری می شوند.

یکی از گازهای صنعتی پرکاربرد، آمونیاک است. این گاز صنعتی برای ترکیبات آلی بهتر از آب عمل می کند. دی اکسید کربن یکی دیگر از گازهای صنعتی پرکاربرد از دیدگاه زیست محیطی است. نیتروژن نیز از گازهای پر مصرف صنعتی است که در نگهداری مواد غذایی، ساخت دیودها و ترانزیستورها استفاده می شود. از این گاز صنعتی در بازپخت فولاد ضد زنگ نیز استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا