پزشکی و دارویی

موارد مصرف و عوارض آمپول بتامتازون

بتامتازون یک استروئید است، دسته ای از داروهای مورد استفاده برای درمان التهاب داخلی و خارجی (تورم و قرمزی) مرتبط با شرایط پزشکی مانند آسم، کولیت، آرتریت، آلرژی های شدید پوستی، تورم، قرمزی و خارش در بدن.

آمپول بتامتازون یا Betnesol عوارض جانبی شایعی مانند سردرد، تهوع، کاهش اشتها، افزایش وزن، یبوست، نفخ، بثورات پوستی، رنگ پریدگی پوست و غیره را نشان می دهد. این عوارض خود به خود برطرف می شوند ولی در صورت تداوم یا بدتر شدن آنها به پزشک خود اطلاع دهید.

بتامتازون به صورت قرص، قطره خوراکی، تزریقی، لوسیون، قطره چشم/گوش، کرم و پماد موجود است و باید آن را به طور منظم طبق دستور پزشک مصرف کنید. فرم تزریقی این دارو در بیمارستان توسط پزشک شما داده می شود.

نکات مهم در رابطه با آمپول بتامتازون

بتامتازون نباید با چشم، دهان و هر ناحیه باز بدن تماس داشته باشد. دوز و مدت زمان ممکن است بسته به شدت بیماری و نشانه ای که تحت درمان هستید متفاوت است. اگر پس از مصرف این دارو در دوز و مدت زمان تجویز شده، بهبودی مشاهده نکردید، با پزشک خود مشورت کنید.

اگر به بتامتازون حساسیت دارید از مصرف آن اجتناب کنید. در صورت داشتن شرایطی مانند دیابت، مشکلات کبدی یا سندرم کوشینگ (بیماری که در اثر هورمون استرس بیش از حد، کورتیزول ایجاد می شود) به پزشک خود اطلاع دهید. این دارو معمولا در دوران بارداری یا شیردهی توصیه نمی شود. در صورت بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید. این دارو نباید توسط کودکان زیر 18 سال و افراد مسن برای دوره های طولانی یا در مقادیر بیشتر از تجویز پزشک مصرف شود.

مکانیسم اثر آمپول بتامتازون

آمپول بتنسول حاوی ماده فعال بتامتازون سدیم فسفات است که نوعی دارو به نام کورتیکواستروئید شناخته می شود. داروهای کورتیکواستروئیدی مشتقاتی از هورمون های کورتیکواستروئیدی طبیعی کورتیزول و آلدوسترون هستند که توسط غدد فوق کلیوی تولید می شوند.

کورتیکواستروئیدها عملکردهای مهم بسیاری بر روی هر سیستم اندامی دارند. آنها بر قدرت عضله قلب و پاسخ آن به مواد شیمیایی طبیعی مؤثر بر ضربان قلب تأثیر می گذارند. آنها بر تعادل آب و نمک در بدن تأثیر می گذارند و همچنین بدن را قادر می سازند تا با استرس مقابله کند. استرس شامل تغییرات دما، درد، ترس، اضطراب و بیماری است. اگر بدن به دلیل سطوح پایین کورتیکواستروئیدها برای مقابله با آن مجهز نباشد، استرس می تواند خطرناک باشد.

کورتیکواستروئیدها به ما این امکان را می دهند که با افزایش سرعت و نیروی ضربان قلب، افزایش خون رسانی به بافت های ضروری (عضله، قلب، مغز)، افزایش عرضه انرژی بدن با افزایش قند خون و چندین اثر دیگر بر سیستم های بدن، به استرس پاسخ دهیم.

تزریق آمپول بتامتازون برای چه مواردی استفاده می شود؟

درمان حملات شدید آسم (status asthmaticus) ، درمان واکنش ‌های آلرژیک شدید، مانند آنافیلاکسی یا تورم صورت، گلو و زبان (آنژیوادم). این دارو اثر تزریق آدرنالین را تکمیل می کند.

همچنین برای درمان شوک (کاهش شدید تهدید کننده زندگی در فشار خون که اندام های حیاتی را از اکسیژن محروم می کند) به دلیل جراحی، آسیب یا عفونت شدید و همچنین نارسایی حاد آدرنال استفاده می شود. این زمانی اتفاق می ‌افتد که غدد آدرنال نتوانند به اندازه کافی هورمون‌های استروئیدی طبیعی تولید کنند، به عنوان مثال به دلیل استرس غیرطبیعی در افراد مبتلا به بیماری آدیسون یا بیماری سیموند، در افرادی که غدد فوق کلیوی خود را با عمل جراحی برداشته‌ اند، یا در افرادی که غدد فوق ‌کلیوی آنها کم‌ کار است و تحت درمان طولانی مدت با کورتیکواستروئید هستند.

در نهایت، تزریق بتامتازون همچنین برای کاهش التهاب در یک ناحیه محلی مانند چشم، آرنج تنیس بازان، تنوسینوویت (غلاف تاندون ملتهب) یا بورسیت استفاده می ‌شود.

دوره مصرف آمپول بتامتازون

هنگامی که زمان توقف درمان فرا می رسد، دوز باید به تدریج کاهش یابد تا غدد فوق کلیوی دوباره شروع به تولید مقادیر کافی استروئید طبیعی کنند. با این حال، به طور کلی تزریق Betnesol برای استفاده طولانی مدت در نظر گرفته نشده است و بعید است که برای بیش از دو یا سه روز استفاده شود.

تداخل دارویی آمپول بتامتازون با سایر داروها

آمپول بتامتازون ممکن است سطح قند خون را افزایش دهد و بنابراین ممکن است با اثرات کاهش قند خون داروهای ضد دیابت مقابله کند. افراد مبتلا به دیابت ممکن است نیاز به افزایش دوز انسولین یا قرص های ضد دیابت داشته باشند.

بتامتازون ممکن است اثر ضد انعقاد خون داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین را افزایش دهد. افرادی که از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنند باید زمان لخته شدن خون (INR) خود را کنترل کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا