تغذیه و رژیم

همه چیز در مورد اسید چرب

اسیدهای چرب از زنجیره های هیدروکربنی تشکیل شده اند که به گروه های اسید کربوکسیلیک ختم می شوند. اسیدهای چرب و مشتقات مرتبط با آنها اجزای اصلی لیپیدها هستند. طول و درجه اشباع زنجیره هیدروکربنی بین هر اسید چرب بسیار متغیر است و خواص فیزیکی مرتبط (مثلا نقطه ذوب و سیالیت) را مشخص می کند. علاوه بر این، اسیدهای چرب مسئول خواص آبگریز (غیر محلول در آب) هستند که توسط لیپیدها نشان داده می شود.

ساختار اسیدهای چرب

اسیدهای چرب اغلب به عنوان مولکول های طولانی نامیده می شوند، زیرا ساختار آنها از یک زنجیره طولانی و مستقیم از اتم های کربن و هیدروژن تشکیل شده است که یک گروه کربوکسیل اسید (COOH) در یک انتها و یک گروه متیل در سمت دیگر دارند. فرمول ساده آن RCOOH است که در آن R زنجیره هیدروکربنی، از جمله گروه متیل است. گروه R ممکن است اشباع یا غیر اشباع باشد. علاوه بر این، اسیدهای چرب می توانند از نظر طول زنجیره هیدروکربنی (12 تا 20 اتم کربن) متفاوت باشند. طول خالص زنجیره هیدروکربنی به این معنی است که اتم های کربن و هیدروژن زیادی وجود دارد اما اتم های اکسیژن بسیار کمتری به عنوان بخشی از COOH وجود دارد که این باعث می شود این اسیدهای چرب آبگریز شوند.

تفاوت چربی و اسید چرب

چربی ها گروهی از ترکیبات شیمیایی هستند که حاوی اسیدهای چرب هستند. انرژی بیشتر به شکل چربی در بدن ذخیره می شود. چربی همچنین در رژیم غذایی برای تامین اسیدهای چرب ضروری جهت رشد مورد نیاز است اما توسط خود بدن تولید نمی شوند. اصطلاحات چربی و اسیدهای چرب اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند.

انواع اصلی اسیدهای چرب

سه نوع اصلی اسیدهای چرب وجود دارد:  اشباع ، تک غیراشباع  و  چند غیراشباع . تمام اسیدهای چرب زنجیره‌ای از اتم‌های کربن هستند که در آن اتم‌های هیدروژن به اتم‌های کربن متصل هستند.

اسید چرب اشباع

اسیدهای چرب اشباع تنها پیوندهای منفردی بین اتم های کربن در زنجیره هیدروکربنی دارند. این اسیدها در دمای اتاق جامد هستند و زنجیره هیدروکربنی به آنها اجازه می دهد تا کاملا بهم متصل شوند. اسیدهای چرب اشباع شده عمدتاً در مواد غذایی و محصولاتی از منابع حیوانی مانند گوشت گاو، گوسفند، کره، خامه و روغن های مشتق شده از منابع گیاهی مانند روغن نارگیل و نخل وجود دارند.

اسید چرب غیراشباع

اسیدهای چرب غیراشباع علاوه بر داشتن پیوندهای منفرد بین اتم های اتم های کربن، پیوندهای دوگانه نیز دارند. آنها در دمای اتاق به دلیل خم شدن زنجیره هیدروکربنی ناشی از پیوندهای دوگانه مایع هستند. روغن نباتی یک نمونه اسید چرب غیراشباع است.

اسیدهای چرب ضروری

اسیدهای چرب ضروری به عنوان یک عامل موثر در سلامتی قلب و مغز ما بسیار مهم هستند اما آنها نمی توانند توسط بدن ما سنتز شوند. اسید آلفا لینولنیک یا ALA و اسید لینولئیک یا LA اسیدهای چرب ضروری هستند. ALA  یک اسید چرب امگا 3 است، در حالی که LA یک اسید چرب امگا 6 است.

مواد غذایی سرشار از چربی های ضروری شامل ماهی و سایر غذاهای دریایی، دانه هایی مانند شاهدانه و دانه کدو تنبل، سبزیجات برگ دار و غیره است.

عملکرد اسیدهای چرب در بدن

اسیدهای چرب نقش مهمی در:

1) مسیرهای انتقال سیگنال دارند.

2) منابع سوخت سلولی دارند.

3) در ترکیب هورمون ها و لیپیدها دارند.

4) در اصلاح پروتئین ها نقش دارند.

5) ذخیره انرژی در بافت چربی ( سلول های چربی تخصصی ) به شکل تری گلیسرول را انجام می دهند.

فواید مصرف اسیدهای چرب

افزودن اسیدهای چرب مانند امگا 3 باعث کاهش مقاومت به انسولین و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می شود. اسیدهای چرب برای سلامت کل بدن مفید هستند. در زیر 4 دلیل برای اضافه کردن اسیدهای چرب به رژیم غذایی آورده شده است

سلامت چشم

چربی های خوب باعث رشد سالم چشم ها در کودکان و جلوگیری از دژنراسیون ماکولا در بزرگسالان می شود. اسیدهای چرب باعث تخلیه مایعات داخل چشم شده و احتمال ابتلا به گلوکوم را کاهش می دهند.

مفاصل قوی

برخی از چربی ها دارای خواص ضد التهابی هستند مانند امگا 3 که با افزایش جریان خون در سراسر بدن باعث کاهش درد و تورم در مفاصل می شود. امگا 3 اغلب بخشی از برنامه درمانی آرتریت روماتوئید است.

قلب سالم

خواص ضد التهابی چربی های سالم با کاهش فشار خون برای قلب مفید است. افزایش فشار خون خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد و می تواند منجر به نارسایی قلبی شود.

تنظیم قند خون

چربی های مفید می توانند مقاومت به انسولین و سطح تری گلیسیرید را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهند. به عنوان مثال روغن ماهی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا