تغذیه و رژیم

همه چیز در مورد خواص روغن زیتون

روغن زیتون محصول درخت زیتون است که عمدتاً در مناطق مدیترانه یافت می شود. قرن هاست که بشر از روغن زیتون برای پخت و پز، تولید محصولات آرایشی و صابون، برای اهداف دارویی و به عنوان مکمل های دارویی استفاده می کند. روغن زیتون فوق بکر سرشار از ویتامین E است که می تواند از بدن در برابر مشکلات چشم و پوست محافظت کند و برای مو و پوست بسیار مفید است و از بدن در برابر دیابت، بیماری های عصبی مانند آلزایمر و سرطان ریه محافظت می کند.

از نظر ارزش غذایی روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین K و ویتامین E است و از خواص تغذیه ای خوبی برخوردار است. این روغن دارای غلظت بیشتری از چربی تک اشباع شده مانند اسید اولئیک و اسید پالمیتولئیک است. روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان های توکوفرول، لوتئین و بتاکاروتن است و 1 قاشق غذاخوری حاوی حدود 1.6 میلی گرم یا 8 درصد از RDA ویتامین E  است.

اگرچه منابع غذایی دیگری مانند آفتابگردان، بادام و گلرنگ حاوی مقادیر بیشتری ویتامین E هستند، روغن زیتون معمولاً در بسیاری از غذاها (به طور عمده غذاهای مدیترانه ای) استفاده می شود و دارای فوایدی است که برای سلامتی و تندرستی مهم است.

فواید روغن زیتون برای سلامتی

این روغن دارای خواص متعددی است. برخی از آنها به شرح زیر است:

فشار خون بالا

در مطالعات اخیر، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک به لطف مصرف منظم این روغن کاهش یافته است.

بیماری قلبی

بیماری قلبی ناشی از تجمع کلسترول است، اما مصرف روغن زیتون به کاهش سطوح کلسترول کمک می کند و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد.

سرطان

یک ماده مغذی گیاهی به نام اولئوکانتال وجود دارد که در روغن زیتون یافت می شود که می تواند با تقلید از اثرات ایبوپروفن التهاب را کاهش دهد. این ترکیب در واقع برای کاهش خطر سرطان سینه (و عود آن) بسیار مفید است! در حال حاضر چند ترکیب دیگر در این روغن وجود دارد که برای اثرات احتمالی آنها بر سرطان مورد مطالعه قرار می گیرند. این اجزاء شامل اسکوالن و لیگنان می باشد.

دیابت

رژیم غذایی غنی از این روغن به کاهش لیپوپروتئین های کم چگالی بد کمک می کند و در عین حال کنترل قند خون را بهبود می بخشد و حساسیت به انسولین را افزایش می دهد. روغن زیتون به عنوان بخشی از رژیم غذایی کم چربی و کربوهیدرات متوسط ​​و فیبر محلول در میوه ها، سبزیجات و غلات، یک مکمل سالم است.

استرس اکسیداتیو

به خوبی مشخص شده است که این روغن سرشار از آنتی اکسیدان ها (به ویژه ویتامین  E) است که مدت هاست مشخص شده است که خطر ابتلا به سرطان را به حداقل می رساند. این روغن در واقع سرشار از چربی های تک غیراشباع است، نوعی چربی که در بدن اکسید نمی شود، در حالی که چربی های چند غیراشباع کمی دارد، نوعی که در بدن اکسید می شود. این مسئله روغن زیتون را به یک مکمل فوق العاده برای یک رژیم غذایی سالم تبدیل می کند.

پوکی استخوان

رژیم غذایی سرشار از این روغن زیتون به معدنی شدن استخوان کمک کرده و کلسیفیکاسیون را بهبود می بخشد. این ترکیب در واقع جذب کلسیم را بهبود می بخشد، بنابراین نقش مهمی در کمک به مبتلایان فعلی و جلوگیری از شروع پوکی استخوان در افراد ایفا می کند.

انواع روغن زیتون

نوع زیتون های مورد استفاده برای تولید روغن، تعداد پلی فنل های روغن را تعیین می کند. پلی فنول ها (آنتی اکسیدان ها) که به طور طبیعی در این روغن یافت می شوند، نقش برجسته ای در فواید مختلف سلامتی نسبت داده شده به آن دارند. البته، همه روغن‌های زیتون دارای محتوای پلی فنل یکسانی نیستند و مقدار آنها توسط تعدادی از عوامل تعیین می‌ شود. این عوامل عبارتند از:

زمان چیدن: روغن تولید شده از زیتون های نارس (سبز) از نظر پلی فنل غنی تر از روغن تولید شده از همان زیتون هایی است که به بلوغ رسیده اند.

عوامل محیطی: مواردی مانند ارتفاع، آبیاری و کشت همگی بر تعداد پلی فنول ها تأثیر دارند.

شرایط استخراج: زمانی که از تکنیک هایی برای افزایش بازدهی استفاده می شود، پلی فنل ها از بین می روند. مواردی مانند اضافه کردن آب، گرم کردن خمیر و افزایش زمان مالاکسیون به این معنی است که روغن شما حاوی پلی فنول کمتری خواهد بود.

ظروف نگهداری: هر چه روغن بیشتر بماند، پلی فنول کمتری خواهد داشت. نگهداری این روغن در ظرف مناسب عمر روغن را افزایش می دهد و از اکسید شدن سریع پلی فنول ها جلوگیری می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا