تغذیه و رژیم

پودر وانیل چیست و از خواص آن چه می دانید؟

وانیل پس از زعفران دومین ادویه گران قیمت است. پرورش وانیل یک فرآیند خسته کننده است و تولیدکنندگان باید از روش های سختگیرانه پیروی کنند تا استانداردهای کیفی مورد نیاز را رعایت کنند. این محصول قبل از بسته بندی پخته و خشک می شود زیرا فرآیند پخت به دانه های وانیل طعم و عطر متمایزی می دهد.

وانیل حاوی ویتامین های B مانند نیاسین، تیامین، B6 و اسید پانتوتنیک است که برای سلامتی بسیار حیاتی هستند و در آشپزی بطور گسترده ای استفاده می شود.

بر اساس کاربرد، بازار وانیل به مواد غذایی و نوشیدنی، مراقبت های شخصی، داروها و موارد دیگر تقسیم می شود. بخش غذا و نوشیدنی سهم بیشتری از بازار را در سال 2020 به خود اختصاص داد. عصاره وانیل به دلیل خواص ضد التهابی و تسکین دهنده آن به طور گسترده در محصولات مراقبت شخصی مانند مرطوب کننده ها، اسکراب ها و کرم های ضد پیری استفاده می شود.

وانیل در محصولاتی استفاده می‌ شود که به مبارزه با آکنه کمک می‌ کند، زیرا دارای خواص آنتی ‌باکتریایی و آنتی‌ اکسیدانی است که از جوش‌ها جلوگیری می ‌کند و همچنین قرمزی و التهاب را تسکین می‌ دهد. خواص آنتی اکسیدانی وانیل به محافظت از پوست در برابر آلودگی ها و آلودگی ها کمک می کند. با توجه به تمام این ویژگی ها، تولید کنندگان محصولات مراقبت شخصی اغلب از وانیل در محصولات خود استفاده می کنند.

کاربردها و خواص پودر وانیل

وانیل یک عامل طعم دهنده است که از ارکیده های گیاهان وانیل به دست می آید. بازار جهانی وانیل به دلیل تقاضای فزاینده مصرف کنندگان برای محصولات گیاهی شاهد رشد قوی است. وانیل عمدتاً در مناطق گرمسیری مانند مکزیک، ماداگاسکار و اندونزی به دلیل آب و هوای گرم و مرطوب ایده آل در مناطق کشت می شود. سه نوع اصلی وانیل وجود دارد – ماداگاسکار یا بوربن، مکزیکی و تاهیتی.

وانیل به خاطر طعم تازه و عجیب و غریبش در کنار رایحه ملایم و مطبوعش معروف است. جدای از اینها، وانیل دارای خواص دارویی از جمله خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد افسردگی است. بنابراین، به طور گسترده ای در آشپزی، مواد غذایی و نوشیدنی، لوازم آرایشی و بهداشتی و مراقبت های شخصی، و صنایع داروسازی استفاده می شود.

وانیل دارای بسیاری از عناصر تقویت کننده سلامت مانند ویتامین ها، مواد معدنی و فنل ها است که منجر به افزایش تقاضای آن از سوی مصرف کنندگان شده است. وانیل در نوشیدنی های غنی شده مختلف برای افزایش خواص تغذیه ای و طعم اضافه می شود.

عوامل تاثیرگذار بر بازار خرید و فروش پودر وانیل

افزایش تقاضا برای نوشیدنی‌ ها و مواد غذایی غنی ‌شده در سال ‌های اخیر توسط مصرف‌ کنندگان باعث رشد بازار فروش پودر وانیل شده است. همچنین رشد سریع صنعت نانوایی سهم عمده ای در رشد بازار وانیل دارد. استفاده گسترده از وانیل به عنوان یک عامل طعم دهنده در تولید کیک، براونی، پودینگ و غیره منجر به افزایش تقاضای آن شده است.

مصرف کنندگان به دلیل طعم اصیل و توانایی پودر وانیل در بهبود بافت محصول، به استفاده از طعم دهنده های گیاهی نسبت به مواد مصنوعی تمایل دارند. علاوه بر این، زنجیره تامین قوی امکان دسترسی آسان به فروشگاه های مناسب و تخصصی انواع وانیل را فراهم می کند که رشد بازار آن را تقویت کرده است.

با اینحال نوسانات اقلیمی مانند طوفان و خشکسالی عمدتاً بر تولید وانیل تأثیر گذاشته است. به عنوان مثال، در سال 2017، طوفان Enawo در منطقه ماداگاسکار به کل مزارع وانیل آسیب رساند. بازار جهانی وانیل بر اساس نوع، فرم، دسته بندی، کاربرد و جغرافیا تقسیم بندی می شود. وانیل ماداگاسکار یا بوربون سهم عمده ای را به خود اختصاص داده است که دلیل آن شیوع گسترده این نوع وانیل در فروشگاه ها است. البته طعم شیرین و خامه ای آن با سایر لوبیاهای کشت شده در مناطق دیگر برابری نمی کند.

بخش های کاربردهای آشپزی و نوشیدنی به دلیل افزایش تقاضا برای وانیل برای تهیه دستور العمل های مختلف، بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد. بخش نانوایی به طور گسترده ای از وانیل برای تقویت طعم های دیگر مانند شکلات، کارامل و قهوه در کوکی ها و کیک ها استفاده می کند.

بخش لبنیات دومین سهم را به خود اختصاص داده است زیرا وانیل در بستنی ها، کوکتل ها و سایر نوشیدنی های مختلف تزریق می شود، زیرا مزه سایر مواد تشکیل دهنده محصول را مختل نمی کند و جذابیت حسی به آن می بخشد. در بخش لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی به کاهش چین و چروک و التیام پوست آسیب دیده کمک می کند و عطری آرام بخش به آن می بخشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا